Smyslově empirické poznávání skutečnosti, založené na praxi, pozorování a
experimentu, jednotlivý empirický poznatek; výsek objektivní reality, přetvořený ve
vědomí a zafixovaný v individuálním (osobní zkušenost) nebo společenském (kolektivní zkušenost) vědomí a měřený praktickými hodnotícími kritérii; jednota znalostí a dovedností, resp. návyků. V užším smyslu empirie jako výsledek vědeckých
pozorování a experimentů. Zkušenost je jedním z nejmnohoznačnějších pojmů užívaných pro označení různých jevů, počínaje každodenní a tzv. všelidskou zkušeností přes empirické základy z různých věd a zkušenost estetickou až po náboženskou zkušenost, zasahující do mystiky (
W. James,
Druhy náboženské zkušenosti). V dějinách filozofie se nejvíce rozšířily koncepce
empirismu a
senzualismu, podle nichž tvoří smyslová data jediný zdroj a pevný základ vědění, které nemá obsahovat nic, co by dříve neprošlo lidskými
smysly. Přitom materialistický empirismus a senzualismus (
F. Bacon,
T. Hobbes,
J. Locke,
D. Diderot,
C. A. Helvétius) vycházely z toho, že zdrojem z. je hmotný svět, kdežto idealistický empirismus (
G. Berkeley,
D. Hume) omezoval zkuženost na
počitky a popíral, že by jejich zdrojem byla objektivní realita. Naproti tomu
racionalisté (
R. Descartes,
B. Spinoza) neuznávali, že by se logické myšlení mohlo zakládat na zkušenosti, která podle nich poskytovala jen nahodilé, zmatené a temné poznatky, zatímco
rozum, založený na intelektuální
intuici, poskytuje pravdivé poznatky přímo, bez empirického zprostředkování. – Problém zkušenosti byl postaven již v antice; Platón a Aristoteles chápali zkušenost bez vztahu k praxi jako predikátní vztažení k předmětu. Středověk spojoval zkušenost s
pamětí, zejména s množstvím zapamatovaných dat, jak je tomu u Tomáše Akvinského. Teprve Bacon kladl důraz na experiment jako na otázku položenou přírodě, která sama odpovídá a nemýlí se. Nejhlubší ůvahy o rozumu a zkušenost přinesla německá klasická filozofie. I. Kant odmítl jak racionalismus, tak senzualismus a vysvětloval zkušenost jako výslednici zpracování smyslového materiálu
apriorním aparátem kategorií. G. W. F. Hegel pochopil, že z. je mnohoúrovňový proces pohybu pojmů, který však vykládal idealisticky pouze v rámci dynamiky vědomí. Ve filozofii 19. století se zkušenost dostávala často do úlohy prvořadé
gnozeologické kategorie.
Pozitivismus se pokusil pomocí „čisté zkušenosti“ vytlačit kategorie hmoty a vědomí z oblasti legitimních filozofických pojmů. Také pragmatismus, instrumentalismus, personalismus a existencialismus interpretují zkušenost subjektivisticky.
Zkušenost je objektivována v kulturních výtvorech, ve věcech, v jazykových formách, v systémech kulturních hodnot.
Vytvořeno:
14. 3. 2000
Aktualizováno:
28. 7. 2006
Autor: -red-