Nejrozšířenější nábožensko-filozofický systém v Indii, který lze historicky pokládat za výsledek syntézy indoevropských a předárijských prvků, slučující odkaz védského období s prvky bráhmanismu a indické theosofie v
polyteisticky akcentovaném nazírání světa. Formoval se od konce 1. tisíciletí př.n.l. na základě různých náboženských představ a kultů. Ve svém souhrnu se hinduismus stal společensko ekonomickým systémem, jehož podstatou je především příslušnost ke kastě a rodině (hinduistou se člověk nestává, nýbrž rodí) spojená s dodržováním daných předpisů v rámci náboženského přesvědčení. Základem hinduismu je staroindické učení o řádu a zákonitosti (
dharma), činu a odplatě (
karma), neubližování (
ahinsa) a vysvobození (
mókša). V čele panteonu je trojice bohů (
trimúrti)
Brahma – stvořitel,
Višnu – udržovatel a
Šiva – ničitel, zvláštní postavení zaujímá Šivova manželka
Párvatí (Durga, Kálí). Z dalších bohů jsou významní
Ganéša,
Káma,
Sarasvatí i množství lokálních bohů (Džagannáth). Uctíváni jsou i hrdinové eposů (
Ráma jako vtělení Višnua,
Hanumán, Ardžuna). V symbolickém vyjádření mají bohové svá jízdní zvířata tzv. váhany (Šiva býka
Nandina, Višnu orla
Garudu). S kulty bohů je spojeno uctívání řek (Ganga, Jamuna, Sarasvatí), hor, rostlin, zvířat, soch bohů a jejich symbolů (
jóní,
lingam). Základní náboženské spisy jsou
védy aj. posvátné knihy bráhmanismu, kultovním jazykem je
sanskrt. Jedinými strážci a vykladači náboženských předpisů jsou
bráhmani. Základními směry hinduismu jsou višnuismus a šivaismus (
bhakti,
bhaktismus). Mytologické propracování postav jednotlivých bohů je nejzřejmější v myšlence
avatárů, tj. zrození či převtělení božstva na zemi spojované s postavou Višnua (nejznámější z deseti avatárů Višnua jsou
Ráma a
Kršna). Důležitou součástí hinduismu je akceptování čtyř ideálních (resp. idealizujících) etap života, tzv.
ášramů (spočinutí), brahmačárin (chlapec žijící po obdržení posvátné šňůry v celibátu a věnující se studiu), grhastha (muž, který vstoupil do manželského svazku a stal se hospodářem), vánaprastha (muž odcházející po spatření svých vnuků do lesů jako poustevník) a sannjásin (muž dokonale osvobozený od pout světa, putující světem bez domova). Ve středověku vznikaly sekty zdůrazňující pouze jeden z aspektů hinduismu (šaktismus, tantrismus). Na přelomu 8.–9. století založil
Šankara tzv. monistickou
védántu. Neoddělitelnou součástí hinduismu, který obrazně i fakticky přenesl bezprostřední moc obětního rituálu na modlitby, oslavné obřady a poutě na posvátná místa (Varánasí, soutok Jamuny, Gangy a podzemní Sarasvatí), nahradil význam bráhmanů vyplývající ze znalosti rituálu jejich nedotknutelnou svatostí, pramenící ze znalosti starých nábožensko-filozofických textů. Moderní reformní hnutí uvnitř hinduismu jsou jen zčásti zaměřena nábožensky. Některé si kladou politické cíle (árjasamádž, brahmasamádž), jiná mají misijní charakter v důsledku reakce na expanzi křesťanství (Rámakrišnova mise, Vivékánanda).
Vytvořeno:
16. 2. 2005
Aktualizováno:
27. 2. 2005
Autor: -red-