Jean Renoir



[Renoár], *15.9.1894 (Paříž, Francie) – †12.2.1979 (Los Angeles, Kalifornie, USA), francouzský filmový režisér, scenárista a příležitostný herec. Byl druhorozeným ze tří synů slavného malíře Augusta Renoira. Za první světové války sloužil u jízdy, později jako pozorovatel u letectva. V roce 1919, po smrti svého otce, se oženil s jeho modelkou Catherine Hesslingovou, která pak sehrála hlavní role v několika jeho němých filmech. Zpočátku se věnoval keramickému výtvarnictví, ale zájem o film ho v roce 1924 zavedl mezi pařížské filmové avantgardisty a tehdy také natočil své první filmy. Často natáčel podle známých literárních předloh (na většině svých filmů se podílel i jako autor nebo spoluautor scénáře) a v roce 1937 vytvořil své vrcholné dílo Velká iluze s Jeanem Gabinem a Erichem von Stroheimem (kromě Gabina patřil k jeho oblíbeným hercům Michel Simon). Na podzim roku 1940 opustil okupovanou Francii a odjel do Hollywoodu, kde natočil několik celkem úspěšných filmů. Po válce působil krátce v Indii a v Itálii a v dalších letech se pohyboval střídavě mezi Francií a USA, kde v roce 1960 přednášel na univerzitě v Berkeley v Kalifornii. V roce 1974 vyšla Renoirova biografie Můj život a mé filmy, v roce 1975 obdržel Oscara za celoživotní dílo. Jeho starší bratr Pierre Renoir (*1895-†1952) byl předním divadelním a filmovým hercem (jeho syn Claude byl známý kameraman), nejmladší bratr Claude Renoir (*1901-†1969) pracoval ve filmu jako vedoucí produkce. Vybraná filmografie (režie, není li uvedeno jinak): drama Život bez radosti (1924), Děvče od vody (1924), adaptace románu Émila Zoly Nana (1926), rozpustilý vaudeville Ulejvák (1928), psychologické drama Fena (1931), kriminální drama podle románu Georgese Simenona Noc na křižovatce (1932), komedie Boudu z vody vytažený (1932), adaptace Flaubertova románu Paní Bovaryová (1934), dramatický příběh dělníka Toni (1934), kriminální drama Zločin pana Langa (1935), nedokončený přepis Maupassantovy novely Výlet do přírody (1936, + herec), adaptace divadelní hry Maxima Gorkého Na dně (1936), mistrovské drama z prostředí německého zajateckého tábora Velká iluze (1937), historická freska o Velké francouzské revoluci Marseillaisa (1937), volná adaptace románu Émila Zoly Člověk bestie (1938, + herec), komedie podle vlastního námětu Pravidla hry (1939, + herec), drama Bažiny (1941), vlastenecky laděné válečné drama Porobená země (1943), sociální drama z prostředí bavlnářských plantáží Muž z jihu (1945), kostýmní romantické drama Deník komorné (1946), noir drama Žena na pláži (1947), v Indii natočený poetický hraný dokument Řeka (1949), komedie podle divadelní hry Prospera Mériméa Zlatý kočár (1952), komedie z prostředí Montmartru Francouzský kankán (1954), zmodernizovaná verze Stevensonova románu Dr. Jekyll a pan Hyde pod názvem Závěť doktora Cordeliera (1958, + herec), satiricko – poetická komedie Snídaně v trávě (1959), tragikomický příběh francouzského vojáka v německém zajetí Desátník četař (1962).

Datum vytvoření: 14. 3. 2000
Datum aktualizace: 28. 4. 2020
Autor: PST

Odkazující hesla: Christian Matras, Erich von Stroheim, François Truffaut, francouzská kinematografie, impresionismus, Ingrid Bergmanová, Jacques Becker, Lotte Reiniger, Luchino Visconti, María Félixová, neorealismus.

Sdílet: Facebook Twitter

Reklama: