dětská literatura



Integrální součást umělecké literatury zaměřená tak, aby byla esteticky, didakticky a eticky aktuální pro čtenáře od 3 do 15 let. Posláním dětské literatury je zejména probouzet aktivní vztah k jazyku, podněcovat dětskou spontaneitu a fantazii, vyvolávat podněty k poznávání nových reálií a nenásilně vytvářet kritéria mravního a estetického hodnocení. Od antiky je její součástí bajka, renesanční snahy reprezentují didaktická díla J.A.Komenského (Orbis pictus), romantismus využil folklórní zdroje, například písně, říkadla, pověsti a zejména pohádky jednak v podobě lidové (bratři Grimmové, B.Němcová, K.J.Erben ), jednak umělé (H.Ch.Andersen). Později spisovatelé využívali i novelistické a románové postupy (O.Wilde, A.Saint-Exupéry, v české literatuře J.Karafiát, O.Sekora, bratři Čapkové, V.Čtvrtek) a historickou tematiku. Doba průmyslových revolucí a realismus přinesly literaturu dobrodružnou (D.Defoe, K.May, R.L.Stevenson), fantastickou (J.Verne) a romány s dětským hrdinou (Mark Twain). Literatura 20. století zobrazuje dítě v činorodém vztahu k světu, k rodící se nové společnosti (M.Majerová, J.V.Pleva, B.Říha, F.Hrubín, J.Kainar, J.Kozák).

Datum vytvoření: 14. 3. 2000
Datum aktualizace: 20. 1. 2006
Autor: -red-

Sdílet: Facebook Twitter

Reklama: