zákony o loďstvu



Zákony ve vilémovském Německu, které stanovily zvýšení počtu lodi válečného námořnictva a termíny jejich stálé obnovy. Iniciátorem programu výstavby loďstva byl admirál A. Tirpitz, podporovaný monopolisty F. A. Kruppem, C. F. Stummem a E. Kirdorfem. Přijetí zákonú bylo součástí válečných příprav německého imperialismu a přispělo k zostření britsko německého antagonismu. První zákon o loďstvu byl přijat říšským sněmem 28.3.1898. Do roku 1904 mělo být vybudováno loďstvo v síle 12 velkých a 30 malých křižníků 8 pancéřových lodí a 19 řadových válečných lodí. Kancléř B. H. M. Bülow zdůvodňoval zákon demagogicky „právem Německa na místo na slunci“. Druhý zákon, přijatý 12.6.1900, zdvojnásoboval německé válečné loďstvo. Velká Británie odpověděla na námořní zbrojení Německa výstavbou nových velkých bitevních lodí, tzv. dreadnoughtů. Zákony o loďstvu byly dále upřesňovány novelami z let 1906, 1908 a 1912 přes stálý odpor německé sociální demokracie.

Datum vytvoření: 14. 3. 2000
Datum aktualizace: 11. 5. 2007
Autor: -red-

Reklama: