Peter Solan



*25.4.1929 (Banská Bystrica, Československo) – †21.9.2013 (Bratislava, Slovensko), slovenský filmový režisér a scenárista. Vystudoval gymnazium v Banské Bystrici (1948) a poté režii na FAMU (1949-1955). Začínal jako tvůrce krátkých dokumentárních filmů, v roce 1956 přešel do Studia hraných filmů na Kolibě, kde natočil svůj první celovečerní hraný film a současně i první slovenskou detektivku Muž, ktorý sa nevrátil (1959). Velký ohlas mělo v roce 1962 jeho koncentráčnické drama Boxer a smrt. Ve své tvorbě se soustředil hlavně na psychologické snímky, tragikomedie a povídkové filmy, často spolupracoval s prozaikem a scenáristou Peterem Karvašem a stal se jednou z osobností, jež stály u zrodu československé nové vlny. Za normalizace mohl několik let natáčet jen dokumentární filmy, které již tehdy získaly ocenění na specializovaných festivalech, a také pracoval pro televizi. V letech 1990-1994 a 1998-2001 byl předsedou filmové komise státního fondu kultury Pro Slovakia. Kromě ocenění za jednotlivé filmy obdržel za svou tvorbu státní vyznamenání Řád Ľudovíta Štúra III. stupně, výroční cenu Slovenského literárního fondu (1994), cenu Ministerstva kultury SR (2003) a výroční cenu Asociace slovenských filmových klubů (ASFK, 2009). Vybraná filmografie: krátký hraný snímek pro děti Vianočny dar (1953), dokument o slovenském spisovateli Fraňo Král (1954), detektivní drama Muž, ktorý sa nevrátil (1959), drama z koncentračního tábora podle románu polského spisovatele Józefa Hena Boxer a smrť (1962; Zvláštní cena na MFF v San Franciscu 1963), povídkový snímek z maloměstského prostředí Tvár v okne (1963), satirická tragikomedie podle povídky Petera Karvaše Prípad Barnabáš Kos (1964), psychologicko-společenská sonda Kým sa skončí táto noc (1965), epizoda 40 z povídkového filmu Dialóg 20-40-60 (1968), televizní inscenace Špinavé ruky (1968), absurdní tragikomedie Pán si neželal nič (1970), dokumenty Nemecká (1974), Rozhovor o jednom centimetri nádeje (1976; Cena čs. filmu na Academia filmu Olomouc 1977), Všetko má svoj čas (1976), Len lístok poľnej pošty (1977; Hlavní cena Stříbrný kroměřížský tolar na Arsfilmu 1977), Architekt Dušan Kuzma (1977; Velká cena Zlatý kroměřížský tolar na Arsfilmu 1978), Balkón plný plienok (1978), příběh dvanáctiletého postiženého děvčátka A pobežím až na kraj sveta (1979), psychologické kriminální drama Tušenie (1982), povídkový snímek o odvrácené tváři popularity O sláve a tráve (1984).

Datum vytvoření: 14. 3. 2000
Datum aktualizace: 26. 11. 2013
Autor: PST

Odkazující hesla: slovenská kinematografie, Tibor Biath.

Sdílet: Facebook Twitter

Reklama: