motivace učební činnosti
Proces kladného usměrňování učební činnosti žáků působením faktorů, jež mobilizují energetické zdroje organismu a zaměřují úsilí jedince k dosahování kvalitnějších učebních výsledků. Vedle kognitivních (poznávacích) aktivit rozvíjející i rozvíjená složka psychologicky determinovaného procesu učení realizovaného formou vyučování. Jako motivační faktory mohou působit nejrůznější vlivy a okolnosti (obsah učiva, zajímavost látky, význam řešeného problému, osobni hodnocení, aspirační úroveň, strach, osobnost učitele). V souladu s moderními pedagogickými a psychologickými poznatky se vytvářejí takové pedagogické situace, které se v pozitivní motivaci (naděje na uznání ze strany učitele a kolektivu) opírají o možnosti tvořivé činnosti žáka a minimalizují negativní motivaci (obava před trestem). Trend kultivace pozitivní motivace učební činnosti je podložen četnými psychologickými a psychologickými výzkumy.
Vytvořeno:
14. 3. 2000
Aktualizováno:
28. 8. 2000
Autor: -red-
Vyzkoušejte si s přáteli Kvízy encyklopedie CoJeCo.cz!