lokomotiva



Železnice

[Latina], tažné kolejové vozidlo, v němž se energie dodávaná v palivu (uhlí, dřevo, nafta), stlačeném plynu (pára, vzduch) nebo elektrickém proudu mění v mechanickou energii potřebnou k pohybu vlakové soupravy. Lokomotivy se rozdělují podle účelu na traťové (posunovací, nákladní, osobní, rychlíkové), průmyslové (speciálně upravené pro dopravu v průmyslových závodech), důlní a speciální (pancéřové). Lokomotiva se skládá obvykle z rámu se spřahovacím a narážecím ústrojím a soupravami dvojkolí a z pohonného systému závislého na druhu použité trakce. Pohonným systémem parní lokomotivy je zpravidla pístový parní stroj poháněný párou vyrobenou v parním kotli, v jehož topeništi se topí pevným nebo tekutým palivem. Zásoby paliva a vody jsou uloženy ve vlečném vozidle (tendru), nebo ve vlastním prostoru (lokomotiva tendrová). Účinnost parních lokomotiv je malá. Řidčeji se používá jako pohonu parní turbíny. První parní lokomotivu zkonstruoval roku 1804 R. Trevithick. Zdokonalenou lokomotivu postavil roku 1814 G. Stephenson. Elektrická lokomotiva používá k pohonu kol elektromotorů napájených elektrickým proudem stejnosměrným, střídavým nebo jednofázovým ze sítě prostřednictvím troleje a sběračů (trakce závislá) nebo z akumulátorů (trakce nezávislá). První pokusy s elektrickou lokomotivou prováděl v roce 1835 Američan T. Davenport (*1802 – †1851) a v roce 1837 B. S. Jakobi. První jízdu vykonal roku 1851 Američan C. G. Page (*1812 – †1868) na trati Washington – Bladensburg. Napájení elektrickým proudem z elektrické sítě uskutečnil v roce 1879 W. Siemens. S rozvojem elektrizace probíhá současně rozvoj lokomotiv se spalovacími motory, především vznětovými. Pro speciální použití se stavějí lokomotivy na stlačený vzduch a lokomotivy setrvačníkové.



Datum vytvoření: 14. 3. 2000
Datum aktualizace: 15. 3. 2021
Autor: -red-

Odkazující hesla: George Stephenson, oběh.



Reklama: