kluzák
Letectví
Jednoduchý bezmotorový letoun schopný letu využíváním stoupavých vzdušných proudů. V počátcích letectví šlo zpravidla o velmi lehké, příhradové konstrukce používané pro základní výcvik plachtařů; k průkopníkům patřil např. Otto Lilienthal a později konstruktéři navazující na principy Rogallova křídla. Od 30. let 20. století se kluzáky zdokonalily na aerodynamicky čisté stroje s delším doletem a začaly být využívány také pro sportovní soutěže a rekordní lety. Moderní kluzáky mají skořepinovou kompozitní konstrukci, vysokou štíhlost křídel a dosahují klouzavosti přes 1:60 i rychlostí přes 250 km/h. Vedle jedno- i dvoumístných výcvikových typů se vyrábějí výkonné soutěžní stroje s možností nést vodní zátěž pro zlepšení výkonu v silném stoupání. Speciální kategorií byl kluzák dopravní, ve druhé světové válce využívaný k vojenským účelům pro dopravu osob a materiálu (např. německý DFS 230 či britský Airspeed Horsa), vlečený nad cílovou oblast motorovým letounem. V současnosti se kluzáky uplatňují především ve sportovním a rekreačním létání a plachtařství patří k samostatným leteckým disciplínám s mezinárodní soutěžní základnou.
Vytvořeno:
14. 3. 2000
Aktualizováno:
18. 9. 2025
Autor: -red-
Odkazující hesla: Airspeed Horsa, bezmotorové létání, DFS 230, General Aircraft Hamilcar, Gotha Go 242, Kokusai Ku-8, Octave Chanute, rogallo, Waco CG-4A.
Vyzkoušejte si s přáteli Kvízy encyklopedie CoJeCo.cz!