falšování potravin



Potravinářství
Záměrné snižování kvality potravin s cílem zvýšení zisku výrobce. Falšováním potravin obvykle nedochází k porušení zdravotní nezávadnosti, ale poškozuje to spotřebitele, pokud jde o kvalitu a cenu výrobku. Je ošizena surovina nebo výrobní postup nebo je výrobek z vypočítavosti lákavě, ale nesprávně označen (klamavé označování potravin). Mezi hlavní způsoby falšování patří: a) úplná nebo částečná náhrada drahé suroviny za levnější (např. náhrada dražších druhů ovoce v potravinách a nápojích levnějšími, přídavky jiných olejů do olivového nebo slunečnicového, přídavek kávovin a jiných rostlinných složek do 100% instantní kávy, ředění burčáku vodou). Při tomto způsobu falšování dochází ke snížení vyhláškou stanoveného nebo deklarovaného minimálního podílu suroviny (např. nedodržení podílu masa v masných výrobcích, podílu rajčatové složky v kečupech, ovocného podílu v marmeládách, 100% obsahu šťáv v džusech – tzn. v ovocných šťávách, čajového extraktu v instantních čajích a nápojích, mléčného tuku ve zmrzlinách a směsných tucích, vajec ve vaječných těstovinách, vaječných žloutků v likérech s obsahem vajec); b) použití jiné než deklarované nebo povolené technologie (např. vydávání obyčejného oleje za panenský – lisovaný za studena); c) uvedení jiného místa původu (především u vín); d) zneužití známé značky. Někdy může být dražší složka potraviny nahrazena alergenní složkou, a pak je ohrožen zdravotní stav alergiků (např. nedeklarovaná přítomnost mléka v sojovém nápoji, nedeklarovaná přítomnost arašídů v mražených krémech či čokoládě). K falšování dochází spíše u dražších (luxusních) potravin a dále u potravin prodávaných ve velkém množství. Spotřebitel většinou nemá možnost falšování spolehlivě rozpoznat. Někdy lze falšování odhadnout podle senzorických vlastností potraviny. Dozor nad falšováním potravin provádí v České republice kontrolní orgány jako je Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI), Státní veterinární správa (SVS) a Česká obchodní inspekce (ČOI).

Datum vytvoření: 4. 11. 2008
Datum aktualizace: 4. 11. 2008
Autor: -VS-

Reklama: