analýza mrtvých bodů



Ekonomie

Analýza bodů zvratu – metoda vyjádření kvantitativního vztahu mezi objemem výroby, celkovými náklady a tržbami. Mrtvý bod udává objem výroby, při kterém produkce přestává (začíná) výrobci přinášet zisk. V případě linearity tržeb i nákladů lze potřebný objem výroby zjistit rovnicí:

\(a + b.x = p.x\),

z níž plyne, že

\(x = \frac {a} {p\space –\space b}\),

kde \(x\) = celkový objem výroby, \(a\) = fixní náklady, \(b\) = proměnné náklady na jednotku objemu výroby, \(p\) = prodejní cena výrobku.

Výroba pohybující se pod bodem zvratu je ztrátová, nad ním přináší zisk. Analýza mrtvých bodů se používá při stanovení objemu výroby, v cenové politice a podobně.



Datum vytvoření: 14. 3. 2000
Datum aktualizace: 12. 10. 2022
Autor: -red-

Odkazující hesla: náklady.



Reklama: