publicistika



[Latina, publicus = veřejný, obecní, státní, úřední], označení jedné ze základních novinářských činností a zároveň i části žurnalistické produkce. Na rozdíl od zpravodajství kromě informací obsahuje také názor, hodnocení a subjektivní přístup autora, zahrnuje soudy a postoje, kombinuje syntetický a analytický přístup. Jejím cílem je prezentovat názor, přesvědčit a získat příjemce argumentací. Využívá kromě racionálních prvků i prvky emotivní, obvyklé jsou literární jazykové a kompoziční postupy. Mezi publicistické žánry patří komentář, fejeton, glosa, reportáž, feature, poznámka a některé druhy rozhovorů. Jako publicistika se také někdy označuje část knižní produkce, která využívá uvedené postupy a vymyká se beletrii i vědecké literatuře.

Datum vytvoření: 14. 3. 2000
Datum aktualizace: 7. 10. 2008
Autor: mim

Odkazující hesla: článek, zpravodajství.

Reklama: