Nepál

Mapa



Státy / Asie / V Asii

Stát v Asii.
Rozloha: 147 181 km2.
Počet obyvatel: 29 519 tis. (2008).
Hustota zalidnění: 200,5 obyv./km2.
Státní zřízení (rok vzniku): republika (2008) (předtím konstituční monarchie od roku 1769).
Správní členění: 14 oblastí.
Hlavní město: Káthmándu.
Jiná města: Pátan, Birátnagar, Bhádgáon, Pokhára.
Nejvyšší hora: Sagarmatha (Mt. Everest, Qomolangmo) 8850 m.
Významné řeky: Sapta Kosi/Kosi 730 km, Gandaki 650 km.
Hlavní etnické skupiny: Nepálci, Bihárci, Tharuové, Tamangové, Tibeťané.
Průměrný přírůstek obyvatel: 2,095% (2008).
Úřední jazyk: nepálština.
Gramotnost: 48,6%.
Náboženství: hinduisté 80,6%, buddhisté 10,7%, muslimové 4,2%.
Měna: 1 nepálská rupie (NPR) = 100 paisa.

Území dnešního Nepálu bylo postupně osídlováno tibetskými kmeny, které zde vytvářely knížectví. Ve 4.–10. století zde centralisticky vládla buddhistická dynastie Ličchaviů. Za vlády dynastie Malla se hlavním náboženstvím stal hinduismus. Od 16. století rostl vliv Gurkhů, kteří postupně ovládli jednotlivé nepálské kmeny a v roce 1769 zemi sjednotili (gurkhská dynastie zde panuje dodnes). Výboje do Indie vyvolaly britsko-nepálskou válku (1814–1816), po níž království přišlo o část území. Britové převzali také kontrolu nad zahraniční politikou země. Faktickou moc měla v období 1846–1951 dynastie Ránů, která podporovala britský vliv. Roku 1923 získalo království nezávislost. Po převratu v roce 1951 byla obnovena vláda královské dynastie a Nepál se stal konstituční monarchií, roku 1960 byla zrušena ústava. Konstituce byla opět zřízena po demonstracích v roce 1990, o rok později proběhly první demokratické volby. V květnu 2008 rozhodlo Ústavodárné shromáždění o zrušení monarchie a Nepál se stal republikou.



Datum vytvoření: 14. 3. 2000
Datum aktualizace: 13. 12. 2020
Autor: mim

Odkazující hesla: Árjové, Asie, Bhútiové, Bír Bikram Šáh Déva Biréndra, Čho Oju, Gauríšankar, Gurkhové, Himálaj, Indické náboženství a mytologie, João Cabral, Kančendženga, Káthmandú, Lhotse, Makalu, Manaslu, Mount Everest, Ránové.




Reklama: