nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Capra
 [Kapra], Frank, *19.5.1897 (Bisacquino u Palerma, Sicílie, Itálie) – †3.9.1991 (La Quinta...

Hybner
 Boris, *5.8.1941 (Vyškov) – †2.4.2016, český mim, herec, scenárista, režisér a pedagog...

Ransome
 Arthur, *18.1.1884 (Leeds) – †3.6.1967 (Manchester), britský novinář a spisovatel, autor...

Nicholson
 [Nykolsn], Jack, *22.4.1937 (Neptune, New Jersey, USA), vlastním jménem John Joseph Nicholson...

Connery
 [Konery], Sean, *25.8.1930 (Edinburgh, Skotsko, Velká Británie), vlastním jménem Thomas Connery...


upanišady
[Sanskrt], doslova přisednutí žáků k učiteli za účelem poznávání pravdy, osvojení tajné nauky. Staroindická literární díla nábožensko-filozofického charakteru. Upanišady vznikaly od 6.-3. století př.n.l. až do 15. století n.l. Přimykají se k védám a mají objasnit jejich skrytý smysl. Jsou hlavním pramenem nábožensko-filozofické soustavy védant. Korpus upanišad se skládá ze 108 textů, které rozvíjejí tematiku a pojmy véd, zejména otázky kosmologické, ideu jednoty veškerého by tí, koncepce puruši, brahmaátmanu. Látku véd uspořádávají v ucelený monistický systém, avšak na rozdíl od nich přesouvají důraz z vnějších na vnitřní aspekty jevů. Místo vnějších obřadů se soustřeďují na rituál vnitřní, spojený s cestou poznáni. Zabývají se vnitřním světem člověka, morálkou, metodami osvobozování od závislosti na vnějších věcech, odpoutávání od vášní a utrpení cestou identifikace duše se světovým duchem, s nejvyšší realitou – brahma. V době vzniku upanišad se v indickém myšleni formulovaly první filozofické problémy o původu a podstatě člověka, o jeho životě a životní cestě, o smyslu bytí ap. Podle upanišad vše konečné má hodnotu pouze jako součást a odraz nekonečného a věčného. Upanišady docházejí již k pochopeni sebepoznání jako nejvyšší formy vědění, neboť individuální duše (átman) je součástí duše světové – brahma. – Upanišady sehrály ve vývoji indického myšlení obrovskou roli, staly se zdrojem idejí nejstarších indických nábožensko-filozofických směrů. Zapůsobily na učení Bhagavadgíty (Písně Vznešeného), v Evropě nejznámější indické náboženské knihy. Četnými rysy jsou upanišady spjaty s hinduistickým systémem sánkhjou, s jógou, zčásti i s mímánsou. Buddhismus sdílí s upanišadami učení o karmě, o souvztažnosti mezi bytím a nebytím. Vlivy upanišad lze sledovat i v učení M. Gándhího, v evropské filozofii zejm. u A. Schopenhauera, P. Deussena.


 

Odkazující hesla: Anquetil-Duperron, átman, indická filozofie, Indické náboženství a mytologie, Šankara, védánta
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 27.2.2005
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2018, OPTIMUS s.r.o.