nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Boyle
 Danny, *20.10.1956 (Manchester, Velká Británie), britský (skotský) divadelní, televizní a ...

Buscemi
 Steve, *13.12.1957 (Brooklyn, New York, USA), vlastním jménem Steven Vincent Buscemi, americký...

Wyler
 [Vajlr], William, *1.7.1902 (Mulhausen, tehdy německé Alsasko) – † 27.7.1981 (Beverly Hills...

Freeman
 [Frímen], Morgan, *1.6.1937 (Memphis, Tennessee, USA), americký filmový herec a producent...

Kazan
 [Kezán], Elia, *7.9.1909 (Cařihrad, Osmanská říše, dnešní Istanbul, Turecko) – †28.9.2003 (New...


afektová teorie
Hudba estetická teorie, podle níž je hlavním úkolem hudby napodobovat lidské afekty, tj. silná citová pohnutí, objevila se už v antice, přes renesanci přešla do baroka, kde se stala centrem všech teoretických úvah (A. Kircher, M. Mersenne). Afekty, chápané jako objektivně dané typy lidského chování, byly v hudbě napodobovány pomocí kompozičně technických prostředků. K tomuto účelu byly vypracovány obecně užívané melodické, rytmické a jiné formule (figury). Začátkem 18. století se afektová teorie sblížila s hudební estetikou napodobování (přírody, citů – Ch. Batteux, 1713–1780), koncem 18. století ztrácí význam.


 
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 11.5.2004
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2016, OPTIMUS s.r.o.