nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Herz
 Juraj, *6.9.1934 (Kežmarok) – †8.4.2018, filmový režisér, scenárista a herec. Vystudoval...

Svěrák
 Zdeněk, *28.3.1936 (Praha), divadelní a filmový herec, autor a scenárista. Vystudoval...

Amenábar
 Alejandro, *31.3.1972 (Santiago de Chile, Chile), španělský filmový režisér, scenárista, hudební...

Moby
 *11.9.1965 (New York), vlastním jménem Richard Melville Hall, americký DJ. Přezdívku Moby získal už...

Richardson
 [Ričrdsn], Tony, *5.6.1928 (Shipley, Yorkshire, Velká Británie) – †14.11.1991 (Los Angeles...


afektová teorie
Hudba estetická teorie, podle níž je hlavním úkolem hudby napodobovat lidské afekty, tj. silná citová pohnutí, objevila se už v antice, přes renesanci přešla do baroka, kde se stala centrem všech teoretických úvah (A. Kircher, M. Mersenne). Afekty, chápané jako objektivně dané typy lidského chování, byly v hudbě napodobovány pomocí kompozičně technických prostředků. K tomuto účelu byly vypracovány obecně užívané melodické, rytmické a jiné formule (figury). Začátkem 18. století se afektová teorie sblížila s hudební estetikou napodobování (přírody, citů – Ch. Batteux, 1713–1780), koncem 18. století ztrácí význam.


 
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 11.5.2004
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2019, OPTIMUS s.r.o.