nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Cicvárek
 Ivo, *1975, český písničkář a pedagog. Vystudoval český jazyk a výtvarnou výchovu na...

Ford
 John, *1.2.1893 (Cape Elizabeth, Maine, USA) – †31.8.1973 (Palm Desert, Kalifornie, USA...

R.E.M.
 Americká hudební skupina vzniklá roku 1980 na univerzitě v Athens ve státě Georgia. Tvořili ji...

Mercury
 Freddie, *5.9.1946 (Zanzibar) – †24.11.1991, vlastním jménem Farookh Bulsara, britský zpěvák...

Bohdalová
 Jiřina, *3.5.1931 (Praha), česká herečka. Po vystudování pražské DAMU hrála od roku 1957 v ...


afektová teorie
Hudba estetická teorie, podle níž je hlavním úkolem hudby napodobovat lidské afekty, tj. silná citová pohnutí, objevila se už v antice, přes renesanci přešla do baroka, kde se stala centrem všech teoretických úvah (A. Kircher, M. Mersenne). Afekty, chápané jako objektivně dané typy lidského chování, byly v hudbě napodobovány pomocí kompozičně technických prostředků. K tomuto účelu byly vypracovány obecně užívané melodické, rytmické a jiné formule (figury). Začátkem 18. století se afektová teorie sblížila s hudební estetikou napodobování (přírody, citů – Ch. Batteux, 1713–1780), koncem 18. století ztrácí význam.


 
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 11.5.2004
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2017, OPTIMUS s.r.o.