nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Vondráčková
 Lucie, *8.3.1980 (Praha), česká herečka a zpěvačka. V mládí navštěvovala základní...

Holý
 Jiří, *27.11.1922 (Ružomberok, Československo) – †11.11.2009 (Praha, Česká republika), český...

Doyle
 [Dojl], sir Arthur Ignatius Conan, *22.5.1859 (Edinburgh) – †7.7.1930 (Crowborough), britský...

Trojan
 Ivan, *30.6.1964 (Praha, ČSSR), český filmový, televizní a divadelní herec. Je synem herce...

McDowell
 [Mekdaul], Malcom, *13.6.1943 (Leeds, Velká Británie), vlastním jménem Malcolm John Taylor...


afektová teorie
Hudba estetická teorie, podle níž je hlavním úkolem hudby napodobovat lidské afekty, tj. silná citová pohnutí, objevila se už v antice, přes renesanci přešla do baroka, kde se stala centrem všech teoretických úvah (A. Kircher, M. Mersenne). Afekty, chápané jako objektivně dané typy lidského chování, byly v hudbě napodobovány pomocí kompozičně technických prostředků. K tomuto účelu byly vypracovány obecně užívané melodické, rytmické a jiné formule (figury). Začátkem 18. století se afektová teorie sblížila s hudební estetikou napodobování (přírody, citů – Ch. Batteux, 1713–1780), koncem 18. století ztrácí význam.


 
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 11.5.2004
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2019, OPTIMUS s.r.o.