nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Jakubisko
 Juraj, *30.4.1938 (Kojšov, Slovensko), slovenský filmový scenárista, režisér a kameraman. Od...

Schorm
 Evald, *15.12.1931 (Elbančice u Mladé Vožice) – †14.12.1988 (Praha), český režisér a ...

Osbourne
 Ozzy, *3.12.1948 (Birmingham), vlastním jménem John Michael Osbourne, britský zpěvák. Roku 1967 se...

Farna
 Ewa, *12.8.1993 (Třinec), česká zpěvačka. Od dětství zpívala v pěveckém sboru, s úspěchem...

Landa
 Daniel, *4.11.1968 (Praha), český herec, skladatel a scenárista. Vystudoval hudebně-dramatický...


afektová teorie
Hudba estetická teorie, podle níž je hlavním úkolem hudby napodobovat lidské afekty, tj. silná citová pohnutí, objevila se už v antice, přes renesanci přešla do baroka, kde se stala centrem všech teoretických úvah (A. Kircher, M. Mersenne). Afekty, chápané jako objektivně dané typy lidského chování, byly v hudbě napodobovány pomocí kompozičně technických prostředků. K tomuto účelu byly vypracovány obecně užívané melodické, rytmické a jiné formule (figury). Začátkem 18. století se afektová teorie sblížila s hudební estetikou napodobování (přírody, citů – Ch. Batteux, 1713–1780), koncem 18. století ztrácí význam.


 
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 11.5.2004
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2019, OPTIMUS s.r.o.