nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

U2
 Irská hudební skupina založená v roce 1976 v Dublinu nejprve pod názvem Feedback, později...

Truffaut
 [Tryfó], François, *6.2.1932 (Paříž, Francie) – †21.10.1984 (Neuilly-sur-Seine u Paříže...

Baránek
 Tomáš, *1972, český básník, spisovatel a textař, publicista a grafik. Absolvoval...

Zeman
 Bořivoj, *6.3.1912 (Praha) – †23.12.1991 (Praha), český filmový režisér, scenárista a ...

Dvořák
 Vladimír, *14.5.1925 (Písek) – †28.12.1999 (Praha), český scenárista, konferenciér, dramaturg...


afektová teorie
Hudba estetická teorie, podle níž je hlavním úkolem hudby napodobovat lidské afekty, tj. silná citová pohnutí, objevila se už v antice, přes renesanci přešla do baroka, kde se stala centrem všech teoretických úvah (A. Kircher, M. Mersenne). Afekty, chápané jako objektivně dané typy lidského chování, byly v hudbě napodobovány pomocí kompozičně technických prostředků. K tomuto účelu byly vypracovány obecně užívané melodické, rytmické a jiné formule (figury). Začátkem 18. století se afektová teorie sblížila s hudební estetikou napodobování (přírody, citů – Ch. Batteux, 1713–1780), koncem 18. století ztrácí význam.


 
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 11.5.2004
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2017, OPTIMUS s.r.o.