nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Mailer
 [Mejlr], Norman Kingsley, *31.1.1923 (Long Branch, New Jersey, USA) – †10.11.2007 (New York...

Fulghum
 Robert, *4.6.1937 (Waco, Texas), americký spisovatel. V mládí vystřídal řadu různých zaměstnání...

McQueen
 [Mekkvín], Steve, *24.3.1930 (Beech Grove, Indiana, USA) – †7.11.1980 (Tijuana, Mexiko...

Support Lesbiens
 [Saport], česká hudební skupina vzniklá roku 1992. Jejími členy jsou Kryštof Michal (zpěv), Hynek...

Levin
 Ira, *28.8.1929 – †12.11.2007, americký prozaik, dramatik, filmový a televizní scenárista...


Piaget
[Pjaže], Jean (William Fritz), *9.8.1896 – †16.9.1980, švýcarský psycholog, představitel psychologického strukturalismu, tvůrce tzv. operacionalistické koncepce myšlení a genetické epistemologie, v jejichž rámci zdůraznil vliv procesů akomodace (přizpůsobování subjektu vnějším podmínkám) a asimilace (introjekce zkušeností do vrozených struktur psychiky) na vývoj poznávacích aktimt. Orientoval se na hraniční problémy psychologie, logiky a teorie poznání, zkoumal formování myšlení a pojímání světa u dětí. Zastával tezi, podle níž se dětská psychika nerozvíjí pasívním osvojováním zkušeností, ale aktivním procesem. Rozlišil čtyři stádia vývoje inteligence, kterou pokládal za dynamicky strukturovaný celek myšlení: stádium senzomotorické (vytváření pohybových dovedností na základě aktivního vnímání), stádium sémiotické funkce označuje též jako stadium předoperačního myšlení (osvojování řeči, symbolických systémů komunikace, užívání symbolických her), stádium rozvoje konkrétních operací myšlení a stadium rozvoje formálních (matematika, logika) operací myšlení. Zvnitřňováním, tj. "přivlastňováním" aktivit a operací na úrovních jednotlivých na sebe navazujících stadii dochází k individuálnímu vývoji inteligence dítěte, který je zakončen vytvořením schopnosti abstraktního myšlení. Piaget byl spoluvydavatelem mnohosvazkového díla o experimentální psychologii. Česky vyšla též Psychologie inteligencePsychologie dítěte.


 

Odkazující hesla: asimilace, Fraisse, interiorizace, konkretismus, senzomotorická činnost, strukturalismus, teorie osobnosti, učení, vjemové pole, Vygotskij, vývoj psychiky
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 2.8.2006
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2017, OPTIMUS s.r.o.