nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Pacino
 Al, *25.4.1940 (New York, USA), vlastním jménem Alberto James Pacino, americký filmový a ...

Capra
 [Kapra], Frank, *19.5.1897 (Bisacquino u Palerma, Sicílie, Itálie) – †3.9.1991 (La Quinta...

Menšík
 Vladimír, *9.10.1929 (Ivančice u Brna, Československo) – †29.5.1988 (Brno, Československo...

Geddes
 Anne, *září 1956, novozélandská fotografka. Narodila se v Austrálii, nyní žije a pracuje...

Drda
 Zbyněk, *29.3.1987 (Ostrov nad Ohří), český zpěvák. Od mládí navštěvoval lekce hry na klavír a ...


avantgarda
[Francouzština], původně vojenský předvoj, přeneseně skupina osob, směr bojující za nové, pokrokové myšlenky, průkopníci.
Umělecká etapa moderní tvorby v první třetině 20. století. Avantgarda literární má v evropských literaturách někde podobu opožděného expresionismufuturismu (Maďarsko, Bulharsko, Jugoslávie, Polsko, Německo) a později surrealismu (Francie, ČR, Jugoslávie).
Česká meziválečná avantgarda literární se rozvíjela ve třech stupních: proletářské umění (J. Wolker, S. K. Neumann), poetismus (V. Nezval, K. Teige, J. Seifert, V. Vančura) a surrealismus (V. Nezval, K. Biebl, K. Teige).
Avantgarda divadelní prodělávala obdobný vývoj jako avantgarda literární a rozvíjela se zejména v Rusku, ČR, Německu. Ruská divadelní avantgarda vycházela z podnětů ruské moderny, zejména symbolismu, expresionismufuturismu. Vyznačovala se snahou získat pro divadlo nové obecenstvo a obnovit kontakt jeviště s hledištěm. Hlavní představitelé: V. E. Mejerchold, A. J. Tairov, B. Vachtangov, A. D. Dikij, začínající N. P. Ochlopkov, A. Š. Kurbas, K. A. Mardžanišvili aj. Různé koncepce spojoval antiiluzionistický program, požadavky na vůdčí postavení režiséra, na profesionální mistrovství a ideovou funkci divadla.
Česká divadelní avantgarda prošla stadiem proletářským a poetistickým. Proletářské divadlo se uplatnilo jednak v Dědrasboru (Dělnický dramatický sbor, J. Honzl, J. Zora), jednak v Revoluční scéně (E. A. Longen) a v Socialistické scéně (A. Dvořák, A. Kroha). Ruská divadelní avantgarda ovlivnila zejména České studio (založeno roku 1924, vedoucí V. Gamza) a v druhé polovině 20. let agitační revoluční scénu Modrá blůza. Poetistickou etapu představuje raná fáze Osvobozeného divadlo (J. Frejka, J. Honzl, E. F. Burian).
Avantgarda výtvarná se rozvíjela zvláště ve 20. letech 20. století, nejplodněji v Rusku, zejména v rozvětvené produkci konstruktivismu, obdobné vnitřní vazby měla činnost BauhausuDevětsilu, v němž byla svými konstruktivistickými a objektivizujícími sklony doplňkem k asociativním, spíše subjektivizujícím tendencím avantgarda literární (poetismus).
Avantgarda filmová, název poměrně krátkého období filmové tvorby druhé polovině 20. let 20. století Autoři avantgardy filmové radikálně popírali tehdejší konvence komerční filmové tvorby a objevným užíváním filmovací techniky zpodobovali realitu často až v groteskním a fantaskním zkreslení. Tvořili pod vlivem avantgardy literární a výtvarné. Avantgarda filmová vznikla především v Rusku, ve Francii (L. Delluc, R. Clair, J. Epstein, A. Gance), ale i ve Velké Británii (P. Rotha), v Německu (W. Ruttmann).
Ruská avantgarda filmová s bojovou formou (D. Vertov, L. V. Kulešov, S. M. Ejzenštejn, A. P. Dovženko, V. I. Pudovkin), ovlivnila vývoj celé světové kinematografie. Specifikou českého filmu 20. let byly literární scénáře k avantgardním filmům, jež však nikdy nebyly realizovány. Psali je: V. Nezval, K. Teige, J. Seifert, Č. Jeřábek, J. Mahen, F. Halas, V. Vančura. Česká filmová avantgarda 30. let byla reprezentována A. Hackenschmiedem, J. Lehovcem, O. Vávrou, J. Kučerou a F. Pilátem.


 

Odkazující hesla: Adamov, Bauhaus, Bloomsbury Group, Braun, Bubnovyj valet, Clair, Delluc, Frejka, Funke, Honzl, Horáková, Knížák, Mejerchold, Milosz, Pekárek, Rádl, Renoir, Ruttmann, Tairov, Teige, Werich, Yoko Ono
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 31.10.2007
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2016, OPTIMUS s.r.o.