nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Drbohlavová
 Jana, *22.11.1940 (Praha), česká herečka. Studovala pražskou DAMU v ročníku Miloše Nedbala, od...

Nolte
 [Noltý], Nick, *8.2.1941 (Omaha, Nebraska, USA), vlastním jménem Nicholas King Nolte, americký...

Maxim Turbulenc
 Česká hudebně taneční skupina vzniklá roku 1994. Jejími členy byli až do konce roku 2005 PC Kyklop...

Ahmed má hlad
 Česká hudební skupina založená roku 1997. Současní členové: Laura Kopecká (zpěv), Andrej Novik (zpěv...

Wanastowi vjecy
 Česká hudební skupina založená roku 1988 ve složení Robert Kodym (*20.2.1967, kytara, zpěv), P. B...


asyrské výtvarné umění
Ve staroasyrském období je ovlivňováno uměním Anatólie a jižní Mezopotámie (stéla z Mardinu s reliéfem Samši-Adada jako triumfátora), ve středoasyrském období se vymaňuje z churritsko-mitannského vlivu, formuje se architektura (Aššurův chrám v Kar-Tukulti-Ninurta), sochařství (reliéf z oltáře Ištařina chrámu zobrazující Tukulti-Ninurtu ve dvou oddělených epizodách před symbolem boha vědění Nabua) a zejména glyptika (pečetě). V novoasyrském období je těžištěm umění tvorby architektonická plastika, zejména reliéf narativního typu. Plastiky okřídlených býků (lamassu) paláce Aššurnasirpala II.Kalchu, volné plastiky Lvů vchodu Ninurtova chrámu a reliéfy pohybově vyvážené kompozice (lovy, bitvy, obléhání). Za Sargona II. v Dúr-Šarrukínu se prosazuje souvislé pojetí prostoru (naznačené již v reliéfech Tiglatpilesara III. v Kalchu), například výjev transportu dřeva po řece, užívající několika rovin k vyvolání dojmu prostoru ústupem do hloubky. Smysl pro perspektivu a zobrazní krajiny vrcholí za SancheribaNinive. Za Aššurbanipala převládá oficiální reliéf omezující životná zobrazení na zvířata v loveckých výjevech. Paralelně s architektonickým reliéfem se na stejných principech rozvíjí monumentální malba zachovaná ve fragmentech (dvorské výjevy a námořní bitvy v Till Barsipu), v architektuře kromě urbanismu pevnostního stavitelství (Dúr-Šarrukín) a kultovních staveb (chrámy SínaŠamašeAnua a Adada v Aššuru) dominuje palácová architektura (Kalch, Ninive), mimo jiné rozvíjející bít-chiláni, palác se vstupním sloupovým portikem na terase odvozený ze severoasyrských vzorů (palác Sargona II. v Dúr-Sarrukín).


 
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 7.6.2007
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2017, OPTIMUS s.r.o.