nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Menzel
 [Mencl], Jiří, *23.2.1938 (Praha), český filmový a divadelní režisér, scenárista a herec...

Švankmajerová
 Eva, *25.9.1940 (Kostelec nad Černými lesy, Československo, tehdejší protektorát Čechy a Morava...

Hlas
 Ivan, *10.5.1954 (Praha), český hudebník, skladatel a zpěvák. Vyučil se knihkupcem, po...

Forman
 Miloš, *18.2.1932 (Čáslav) – †13.4.2018, americký filmový režisér, pedagog a ...

Hlavsa
 Milan, *9.3.1951 (Praha) – †5.1.2001 (Praha), český hudebník, baskytarista a zpěvák...


asyrské výtvarné umění
Ve staroasyrském období je ovlivňováno uměním Anatólie a jižní Mezopotámie (stéla z Mardinu s reliéfem Samši-Adada jako triumfátora), ve středoasyrském období se vymaňuje z churritsko-mitannského vlivu, formuje se architektura (Aššurův chrám v Kar-Tukulti-Ninurta), sochařství (reliéf z oltáře Ištařina chrámu zobrazující Tukulti-Ninurtu ve dvou oddělených epizodách před symbolem boha vědění Nabua) a zejména glyptika (pečetě). V novoasyrském období je těžištěm umění tvorby architektonická plastika, zejména reliéf narativního typu. Plastiky okřídlených býků (lamassu) paláce Aššurnasirpala II.Kalchu, volné plastiky Lvů vchodu Ninurtova chrámu a reliéfy pohybově vyvážené kompozice (lovy, bitvy, obléhání). Za Sargona II. v Dúr-Šarrukínu se prosazuje souvislé pojetí prostoru (naznačené již v reliéfech Tiglatpilesara III. v Kalchu), například výjev transportu dřeva po řece, užívající několika rovin k vyvolání dojmu prostoru ústupem do hloubky. Smysl pro perspektivu a zobrazní krajiny vrcholí za SancheribaNinive. Za Aššurbanipala převládá oficiální reliéf omezující životná zobrazení na zvířata v loveckých výjevech. Paralelně s architektonickým reliéfem se na stejných principech rozvíjí monumentální malba zachovaná ve fragmentech (dvorské výjevy a námořní bitvy v Till Barsipu), v architektuře kromě urbanismu pevnostního stavitelství (Dúr-Šarrukín) a kultovních staveb (chrámy SínaŠamašeAnua a Adada v Aššuru) dominuje palácová architektura (Kalch, Ninive), mimo jiné rozvíjející bít-chiláni, palác se vstupním sloupovým portikem na terase odvozený ze severoasyrských vzorů (palác Sargona II. v Dúr-Sarrukín).


 
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 7.6.2007
Autor:





Fotbalove Dresyfutbalove dresy na predajmaglie calcio onlinebillige fotballdrakterImitazioni orologi italiafussball trikots kaufen
Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2018, OPTIMUS s.r.o.