ars nova



Hudba italského trecenta.Ve 14. století se hudba rozvíjela v největších městech – Padově, Bologni, Florencii. První generace skladatelů l.poloviny 14. století (Giovanni da Cascia, Jacopo da Bologna, Donato da Cascia, Niccolo da Peruggia) pěstovala dva hlavní světské žánry domácího původu a s italskými texty: výlučně vokální dvojhlasý madrigal s náměty milostnými i spol: a tříhlasá caccia s náměty loveckými. Vůdčí osobností druhé generace ve 2.polovině 14. století byl F. Landini; v jeho díle převažuje dvojhlasá i tříhlasá ballata. Ve třetí generaci skladatelů (Paolo da Firenze, Zacharias – oba tvořili kolem roku 1400, Matteo da Peruggia,† asi 1418) pohltil prvky domácího slohu vliv pozdní francouzské hudby V 15. století byla Itálie ovládnuta hudebníky z Nizozemí. Italská hudební teorie se zabývala zejména praktickými otázkami notace (Marchettus da Padua, 1. polovina 14. století).

Datum vytvoření: 14. 3. 2000
Datum aktualizace: 30. 8. 2002
Autor: -red-

Odkazující hesla: balada, caccia, Francesco Landini, italská hudba, Jacobus z Lutychu, Jacopo da Bologna, Machault Guillaume, vícehlas.

Reklama: