nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Kolář
 Petr, *20.6.1967 (České Budějovice), český zpěvák. Vystudoval LŠU na bicí, navštěvoval hodiny zpěvu...

Baránek
 Tomáš, *1972, český básník, spisovatel a textař, publicista a grafik. Absolvoval...

Jarchovský
 Petr, *6.10.1966 (Praha, Československo), český filmový scenárista, dramaturg a pedagog. Po...

Arkin
 Alan, *26.3.1934 (Brooklyn, New York, USA), vlastním jménem Alan Wolf Arkin, americký filmový a ...

Ruilova
 Andrea, *16.3.1980 (Cuenca), plným jménem Andrea del Rocio Ruilova Barzola, ekvádorská zpěvačka...


ars antiqua
[Ars antýkva, latinsky staré umění], vývojové období středověké francouzské vícehlasé hudby (asi v letech 1230 až 1250–1320. Někdy širší pojetí 1160 až 1180–1320, tj. včetně notredamské školy). V užším pojetí nastupuje ars antiqua po epoše Notre-Dame v letech 1230–1250, kdy dochází k rozkladu schematické modální rytmiky a ke zrodu menzurální notace. Její systém nejlépe vyložil Franko Kolínský ve spisu Ars cantus mensurabilis (Umění menzurálního zpěv, kolem roku 1280). Stěžejním druhem se stalo moteto. Nejčastěji bylo tříhlasé s dvěma texty francouzskými, nebo jedním latinským a jedním francouzským, tenor neměl text a byl zpravidla provozován instrumentálně. Vládla tu nápadná diferenciace jednotlivých hlasů, navzájem odlišný a svébytný byl jejich melodický průběh, rytmus, formové členění i námět textů (z liturgické hudby převzatá melodie tenoru duchovní nebo vážnější text v druhém hlasu – světský text v třetím hlasu). Přesto byla v pozadí určitá představa jednoty celku, abstraktního řádu v duchu scholastického univerzalismu. Tvorba motet se soustředila v největších francouzských městech, zvláště v Paříži. Převážná část produkce je anonymní. Adam de la Halle a Petrus de Cruce (tvořil okolo roku 1300) jsou jediní autoři, od nichž je známo několik konkrétních skladeb. Zdá se, že moteta byla provozována zejména v kroužcích profesionálních hudebníků a amatérských znalců, pronikla však také jako zábavná hudba do širšího okruhu městské a dvorské kultury. O tom svědčí postupné opouštění duchovních námětů, převaha světských textů i uplatnění melodií truvérských písní v tenoru. Styl ars antiqua se rozšířil ve větší míře pouze do Anglie, slaběji a zprostředkovaněji do střední Evropy (jižní Německo, Čechy). K nejvýznamějším teoretikům doby patřili Franko Kolínský, Johannes de Grocheo a Jacobus z Lutychu.


 

Odkazující hesla: conductus, francouzská hudba, Franko Kolínský, Jacobus z Lutychu, vícehlas
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 11.4.2006
Autor:





Fotbalove Dresyfutbalove dresy na predajmaglie calcio onlinebillige fotballdrakterImitazioni orologi italiafussball trikots kaufen
Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2018, OPTIMUS s.r.o.