nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Ulrychová
 Hana, *31.3.1949 (Liberec), česká zpěvačka. Již od mládí zpívala v dětských sborech a ...

Hanus
 František, *12.5.1916 (Valašské Meziříčí) – †2.12.1991 (Praha), český herec. Studoval...

Foster
 Jodie, *19.11.1962 (Los Angeles, Kalifornie, USA), vlastním jménem Alicia Christian Foster, americká...

Ondříček
 Miroslav, *4.11.1934 (Praha, Československo) – †28.3.2015 (Praha), významný český kameraman...

Bye
 Ed, plným jménem Edward Richard Morrison Bye, britský filmový a televizní režisér a ...


árie
[Italština], sólová vokální skladba s nástrojovým doprovodem, vyskytuje se většinou v opeře, oratoriukantátě, ale i samostatně (koncertní árie ). Asi do poloviny 17. století měla formu strofické písně. V benátské operní škole 17. století se ustálila árie s nestrofickou stavbou a zde také došlo k odlišení árie jako složky převážně lyrické a statické od recitativu jako prvku epicko-dramatického. Další vývoj (asi v letech 1650–1750) směřoval k vytvoření tzv. árie da capo, třídílné formy, v níž se po doznění druhé části opakuje část první (schéma ABA). Rozměry árie da capo se v 18. století rozšířily a třídílnost stavby pronikla i do jejích jednotli vých částí. Používána skladateli pozdního baroka (A. Scarlatti, J. S. Bach, G. F. Händel). Uplatňovala se zvláště ve vážné opeře (opera sena); od 2. poloviny 18. století s rozvojem komické opery árie da capo postupně nahrazována větší rozmanitostí forem (arietta, cavatina ) v souvislosti s úsilím o dramatickou charakteristiku v dílech Ch. W. Glucka, J. Haydna, W. A. Mozarta aj. S výjimkou části Wagnerova operního díla si árie podržela své místo i v hudbě 19. a 20. století.


 

Odkazující hesla: Cesti, kantáta, ritornel, Rossi, siciliána
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 16.1.2004
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2017, OPTIMUS s.r.o.