nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Menšík
 Vladimír, *9.10.1929 (Ivančice u Brna, Československo) – †29.5.1988 (Brno, Československo...

Pavarotti
 Luciano, *12.10.1935 (Modena) – †6.9.2007 (Modena), italský operní pěvec (tenor). Jako chlapec...

Redl
 Vlastimil, *14.4.1959, český folkový písničkář. Zpočátku hrával na bigbítových tancovačkách v ...

Tara Fuki
 České violoncellové duo, které od roku 2000 tvoří cellistky Andrea Konstankiewicz-Nazir a ...

Bergman
 Ingmar, *14.7.1918 (Uppsala, Švédsko) – †30.7.2007 (ostrov Farö, Švédsko), vlastním jménem...


antropologismus
[Antropologizmus, řečtina], filozofická koncepce považující člověka jakožto nejdokonalejší bytost v přírodě za klíč ke všem jejím tajemstvím a povyšující proto pojem člověka na základní světonázorovou kategorii. Hlediska antropologismu nalézáme jak u materialistických tak u idealistických filozofů. Antropologismus je charakteristický především pro předmarxistický materialismus, zdůrazňující jednotu člověka a přírody proti idealistickému a dualistickému oddělování těla a duše. Jako součást materialismu 17. a 18. století působil antropologismus v ideologické přípravě revolucí, které prohlašovaly neslučitelnost feudálního zřízení a s ním spjaté náboženské ideologie s lidskou přirozeností a jejími potřebami. Významnými představiteli takto chápaného antropologismu byli C. Helvetius, L. Feuerbach a N. G. Černyševskij. Tzv. antropologický princip zavedl do filozofie L. Feuerbach, který jej také všestranně zdůvodňoval. Chápal člověka v protikladu k abstraktní objektivní ideji a netělesné substanciální duši. Tato varianta antropologismu trpí především nepochopením společensko-historické podstaty člověka, jeho biologizací. Od 2. poloviny 19. století se rychle rozvíjí idealistický antropologismus, jehož hlediska pronikají filozofickou tvorbu F. Nietzscheho, W. DiltheyeG. Simmela. Soustavné zdůvodnění mu dal M. Scheler, jeden ze zakladatelů idealistické filozofické antropologie. Stoupenci této varianty (A. Gehlen, existencialisté) stavějí kategorii člověka do protikladu jak ke společnosti, tak k přírodě. Společné všem typům antropologismu je však abstraktní a jednostranné pojímání samého člověka, nepochopení jeho životních činností jako společenské bytosti, idealistická koncepce společnosti, redukce společenských vztahů na vztahy čistě osobní, vztahy mezi já a ty.


 
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 23.8.2006
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2017, OPTIMUS s.r.o.