nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Radůza
 *1973 (Praha), česká zpěvačka, multiinstrumentalistka a skladatelka. Po studiích na gymnáziu...

Hegerlíková
 Antonie, *27.11.1923 (Bratislava, Československo) – †11.12.2012 (Praha, Česká republika...

Cobain
 Kurt Donald, *20.2.1967 – †5.4.1994, americký hudebník a zpěvák, vedoucí člen skupiny ...

Dudek
 Jaroslav, *17.1.1932 (Trutnov) – †31.8.2000 (Praha), český režisér. Po studiích režie na...

Limp Bizkit
 Americká hudební rap-rocková skupina založená roku 1995 na Floridě ve složení: Wes Borland (kytara...


Antonioni
[Antonjony], Michelangelo, *29.9.1912 (Ferrara, Itálie) – †30.7.2007 (Řím, Itálie), italský filmový režisér, scénárista, výtvarný umělec a spisovatel. Pocházel ze zámožné měšťanské rodiny, vychováván byl výhradně ženami a už od dětství projevoval výtvarné nadání a zájem o film a divadlo. V roce 1935 absolvoval fakultu ekonomie a obchodu v Bologni a krátkou dobu pracoval v bance. Již během studií rozvíjel své literární zájmy a založil amatérské divadlo. Současně psal filmové a divadelní kritiky. V roce 1939 odešel do Říma, kde se stal redaktorem časopisu Cinema, psal scénáře a také vystudoval režii na Centro Sperimentale di Cinematografia (1941). Přes funkci pomocného režiséra a natáčení neorealisticky zaměřených dokumentů se sociální tématikou se počátkem 50. let propracoval k natáčení hraných filmů. Skutečným průlomem byl jeho snímek Dobrodružství (1960) a po něm následující filmy Noc, ZatměníČervená pustina, tvořící tzv. tetralogii citů, která (podobně jako většina jeho dalších filmů) mapovala odvrácenou tvář průmyslové společnosti, analyzovala intelektuální a morální konformismus a zkoumala problémy citového odcizení a vyprahlosti moderního člověka, zejména na ženských hrdinkách, ztělesňovaných jeho dvorní herečkou a svého času i partnerkou Monikou Vittiovou (k jeho dalším oblíbeným hercům patřili Jeanne Moreauová, Marcello Mastroianni či Alain Delon). Tomu tvůrce přizpůsobil i novátorský strohý styl vyprávění, založený na dlouhých záběrech, složitých jízdách kamery, estetizující kompozici a minimalizovaných dialozích.
V 60. letech se stal intelektuální hvězdou, koncem desetiletí pak působil za hranicemi Itálie – např. ve Velké Británii natočil své vrcholné dílo Zvětšenina. V roce 1985 byl postižen mozkovou mrtvicí, ale ani trvalé upoutání na invalidní vozík mu v dalších letech nezabránilo v občasných návratech k filmařské práci. Antonioni byl všestranný umělec, kromě režie se věnoval též výtvarnému umění (např. v roce 1984 měl v Benátkách velkou výstavu akvarelů) a spisovatelské činnosti (nejznámější je jeho kniha povídek Kuželník u Tiberu). Za své dílo získal řadu ocenění, mj. byl jmenován rytířem Velkého kříže (1992) a poctěn zvláštním Oscarem (1995). Spolu s režiséry Federikem FellinimLuchinem Viscontim vytvořil velké trojhvězdí italské kinematografie šedesátých let.
Vybraná filmografie (režie, není-li uvedeno jinak): dokument Lidé od Pádu (1943–1947, + scénář), středověký rytířský příběh Návštěva z temnot (1943, asistent režie), obraz poválečného italského venkova Tragický hon (1947, spol. na scénáři), psychologické kriminální melodrama a celovečerní hraný debut Kronika jedné lásky (1950, + námět a spol. na scénáři), celovečerní debut F. Felliniho Bílý šejk (1952, spol. na scénáři), studie zločinnosti mládeže podle skutečných případů z policejní kroniky Poražení (1952, + spol. na námětu a scénáři), povídka Pokus o sebevraždu (1952, + spol. na námětu a scénáři) z povídkového filmu Láska ve městě (1952), portrét několika žen z prostředí římských módních salonů Přítelkyně (1955, + spol. na scénáři), psychologické drama osamělého muže Výkřik (1957, + spol. na scénáři), sugestivní obraz citové prázdnoty z prostředí římských boháčů Dobrodružství (1959, + námět a spol. na scénáři; Zvláštní cena poroty a Cena FIPRESCI na MFF v Cannes), podobně laděný snímek z prostředí milánské společnosti Noc (1960, + spol. na námětu a scénáři; Donatellův David za režii), další snímek na téma vyprahlosti citových vztahů Zatmění (1961, + spol. na námětu a scénáři, Zvláštní cena poroty a Cena FIPRESCI na MFF v Cannes), pochmurný obraz moderní průmyslové společnosti a první barevný film Červená pustina (1964, + spol. na námětu a scénáři; Cena FIPRESCI na MFF v Benátkách), mistrovské podobenství o tajemství skutečnosti a Antonioniho nejslavnější film Zvětšenina (1966, + spol. na scénáři; Zlatá palma na MFF v Cannes, nominace na Oscara za scénář a režii), v USA natočený poetický obraz revolty americké mládeže Zabriskie Point (1969, + spol. na scénáři), koprodukční pronikavá metafora složitosti lidského života s Jackem Nicholsonem v roli muže, který přijme totožnost mrtvého člověka, Povolání: reportér (1975, + spol. na scénáři), moderní televizní adaptace Cocteauovy hry Dvojhlavý orel o zavraždění královny Alžběty Rakouské s názvem Tajemství Oberwaldu (1979, + spol. na scénáři), komorní milostný příběh režiséra, hledajícího představitelku pro svůj budoucí film, Pátrání po jedné ženě (uváděno též pod názvem Identifikace ženy, 1982, + námět, střih a spol. na scénáři), psychologicky laděný povídkový snímek podle knihy Kuželník u Tiberu s názvem Za mraky (1995, námět, scénář + režie ve spolupráci s Wimem Wendersem), sci-fi Směr Verna (1999, spol. na scénáři a produkci), meditace nad odcizením manželských vztahů podle povídky Kuželník u Tiberu s názvem Nebezpečný vývoj událostí (2001, + námět) z povídkového filmu Eros (2004).


 

Odkazující hesla: Birkin, Cecchi-D'Amico, Di Palma, Di Venanzo, existencialismus, Fellini, italská kinematografie, Schneider, Vittiová, Wenders
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 6.8.2007
Autor:





Fotbalove Dresyfutbalove dresy na predajmaglie calcio onlinebillige fotballdrakterImitazioni orologi italiafussball trikots kaufen
Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2018, OPTIMUS s.r.o.