nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Racek
 Ilja, *24.6.1930 (Praha), český herec. Po raných zkušenostech s loutkovým divadlem, vystudoval...

Varga
 Marián, *29.1.1947 (Skalica), slovenský varhaník, klavírista a skladatel. Od šesti let...

Zimmer
 [Cimr], Hans, *12.9.1957 (Frankfurt nad Mohanem, Německo), vlastním jménem Hans Florian Zimmer...

Moby
 *11.9.1965 (New York), vlastním jménem Richard Melville Hall, americký DJ. Přezdívku Moby získal už...

Vorlíček
 Václav, *3.6.1930 (Praha), český filmový a televizní režisér a scenárista. V letech...


parní lokomotiva 556.0 fotografieilustrace (2)videazvukymapyodkazy
V letech 1951–1958 vyrobila Škoda Plzeň tyto výkonné a elegantní nákladní lokomotivy v celkovém počtu 510 kusů. Lokomotiva 556.0510, vyrobená v květnu 1958, byla zároveň i úplně poslední parní lokomotivou vyrobenou na našem území. Tato lokomotiva stále existuje, je neprovozní a je majetkem Technického muzea. Lokomotivy měly mechanický přikladač paliva a jiné, na tehdejší dobu moderní prvky. Lokomotivy trhaly rekordy v hmotnosti tažených vlaků. Dvě lokomotivy (jedna vpředu, jedna vzadu) přepravily vlak o hmotnosti 8200 tun. Jediná lokomotiva řady 556 byla schopná přepravit vlak o hmotnosti přes 4000 tun. V osmdesátých letech 20. století byly provozuschopné ještě stroje 556.036 a 556.0506. Stroj 556.0506 je v současné době v depu v Českých Budějovicích a jeho další osud je nejasný. V železničářské hantýrce dostaly jméno "Štokr" podle anglického názvu mechanického přikladače paliva (stocker).
Počet hnaných náprav: 5
Běhouny: 1 přední (uspořádání náprav 1’E)
Max. rychlost: 80 km/h
Parní válce: 2 o průměru 550 mm
Výkon: 2200 koňských sil
Hmotnost: 99 t


nákladní parní lokomotiva 556.036


nákladní parní lokomotiva 556.0506


 
Vytvořeno: 12.3.2001
Aktualizováno: 16.7.2001
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2017, OPTIMUS s.r.o.