nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Minghella
 Anthony, *6.1.1954 (Ryde, ostrov Wight, Velká Británie) – †18.3.2008, britský filmový režisér...

Eco
 Umberto, *5.1.1932 – †19.2.2016, italský sémiolog, estetik a spisovatel, profesor na...

Styron
 [Stajrn], William Clark, *11.6.1925 (Newport News, Virginia) – †1.11.2006 (Martha's Vineyard...

Vášáryová
 Emília, *18.5.1942 (Horná Štubna), slovenská herečka, sestra Magdy Vášáryové. Roku 1964 absolvovala...

Galatíková
 Věra, *19.8.1938 (Zlín) – †21.12.2007 (Kladno), česká herečka. Absolvovala brněnskou JAMU...


parní lokomotiva 556.0 fotografieilustrace (2)videazvukymapyodkazy
V letech 1951–1958 vyrobila Škoda Plzeň tyto výkonné a elegantní nákladní lokomotivy v celkovém počtu 510 kusů. Lokomotiva 556.0510, vyrobená v květnu 1958, byla zároveň i úplně poslední parní lokomotivou vyrobenou na našem území. Tato lokomotiva stále existuje, je neprovozní a je majetkem Technického muzea. Lokomotivy měly mechanický přikladač paliva a jiné, na tehdejší dobu moderní prvky. Lokomotivy trhaly rekordy v hmotnosti tažených vlaků. Dvě lokomotivy (jedna vpředu, jedna vzadu) přepravily vlak o hmotnosti 8200 tun. Jediná lokomotiva řady 556 byla schopná přepravit vlak o hmotnosti přes 4000 tun. V osmdesátých letech 20. století byly provozuschopné ještě stroje 556.036 a 556.0506. Stroj 556.0506 je v současné době v depu v Českých Budějovicích a jeho další osud je nejasný. V železničářské hantýrce dostaly jméno "Štokr" podle anglického názvu mechanického přikladače paliva (stocker).
Počet hnaných náprav: 5
Běhouny: 1 přední (uspořádání náprav 1’E)
Max. rychlost: 80 km/h
Parní válce: 2 o průměru 550 mm
Výkon: 2200 koňských sil
Hmotnost: 99 t


nákladní parní lokomotiva 556.036


nákladní parní lokomotiva 556.0506


 
Vytvořeno: 12.3.2001
Aktualizováno: 16.7.2001
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2017, OPTIMUS s.r.o.