franchising



Forma podnikání založená na převzetí podnikatelské koncepce zavedené firmy firmou novou. Tím dochází k eliminaci nežádoucích rizik při neznalosti podnikatelského chování. Zpravidla zaběhlá a známá firma (franchisor, frančízor, franšízor) poskytuje licenci a know-how (franchise, franšíz, frančíz) opravňující podnikat pod jejím jménem. Nově začínající firma (franchisee, frančízant, franšízant) má podnik ve svém vlastnictví, podniká na vlastní účet, investuje vlastní kapitál apod. Musí však dodržovat závazná pravidla týkající se firmy, sortimentu zboží či služeb, technologických či prodejních postupů atd. V praxi se jedná např. o stejný vzhled provozovny, pracovní oděv zaměstnanců apod. K tomu získá od franchisora řadu pomocných a poradenských služeb a zpravidla i právo být jediným provozovatelem této licence na určitém území. Za licenci zaplatí franchisee jednorázový poplatek a dále pravidelné roční poplatky podle obratu. Prvenství v používání franchisingu je připisováno americké firmě na výrobu šicích strojů Singer, začátkem 20. století tento systém pomohl růstu organizací vyrábějících nealkoholické nápoje, rozšířením sítě distributorů. Do pohostinství byl franchising zaveden v roce 1920 firmami Howard Johnson's a A&W Root Beer. Typickým příkladem franchisingu je dnes McDonald's.

Datum vytvoření: 25. 2. 2001
Datum aktualizace: 20. 10. 2006
Autor: -TK-

Reklama: