nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Boyle
 Danny, *20.10.1956 (Manchester, Velká Británie), britský (skotský) divadelní, televizní a ...

Brabec
 F. A., *30.11.1954 (Praha, Československo), vlastním jménem František Antonín Brabec, český filmový...

Michalkov
 Nikita, *21.10.1945 (Moskva, Sovětský svaz), vlastním jménem Nikita Sergejevič Michalkov, významný...

Eco
 Umberto, *5.1.1932 – †19.2.2016, italský sémiolog, estetik a spisovatel, profesor na...

Sandler
 Adam, *9.9.1966 (Brooklyn, New York, USA), vlastním jménem Adam Richard Sandler, americký filmový...


anglické výtvarné umění
Formovalo se v románském období z anglosaských tradic a normanského umění výrazně ovlivněného francouzským prostředím, v sochařství ornamentálního charakteru a v malířství, zvláště knižním, se uplatňovaly irské vlivy inzulárního umění (lineární ornament, zoomorfní motivy). Dominujícím odvětvím byla architektura rozvíjející základní architektonické typy (katedrála, hrad donjonového typu – keep) v úzké souvislosti s oblastí Normandie. V gotice se rozvíjela architektura, zvláště ve vrcholné a pozdní fázi, k samostatným slohovým projevům (Ludorský sloh), sochařství zůstalo pod francouzským vlivem podobně jako malířství, které však ve východoanglické knižní malbě dospělo k výraznému slohu ovlivňujícímu kontinentální malířství (nástěnné a deskové malířství se zachovalo v omezené míře). V renesanci dominovala architektura dekorativního charakteru, později v přísně klasicistním duchu Palladiově, současně však až do romantiky přetrvávala i domácí gotická tradice. Renesanční a barokní sochařství nebylo v popředí zájmu na rozdíl od výrazného rozvoje portrétní malby podnícené přímým působením Holbeina mladšího a van Dycka. K národní svébytnosti dospělo anglické výtvarné umění v 17. a 18. století rozvojem klasicistní architektury (Ch. Wren) a činností malířů (J.Reynolds, T.Gainsborough, W.Hogarth), která dosáhla vrcholu v 1. polovině 19. století anglickou krajinomalbou (W.Turner, J.Constable), výrazně ovliňující nástup francouzského malířství a počátky impresionismu. V architektuře 2. poloviny 19. století převládly progresívní funkční tendence řešení zahradních městských a soukromých domů podílející se na vzniku moderní architektury, v malířství převládly romantické tendence (W. Blake, prerafaelité). Ve 20. století se rozvíjí architektura řešící problematiku satelitních měst, sochařství po 2. světové válce navazuje na zakladatelskou činnost H. Moora (K. Armitage, R. Butler, G. Chadwick). Představiteli nových tendencí v malířství jsou zejména V. PasmoreB. Nicholson.


 

Odkazující hesla: vikinské výtvarné umění
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 27.2.2007
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2016, OPTIMUS s.r.o.