nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Jones
 Terry, *1.2.1942 (Colwyn Bay, Clwyd, Wales), britský herec, scenárista, režisér, člen skupiny Monty...

Minghella
 Anthony, *6.1.1954 (Ryde, ostrov Wight, Velká Británie) – †18.3.2008, britský filmový režisér...

Richardson
 [Ričrdsn], Tony, *5.6.1928 (Shipley, Yorkshire, Velká Británie) – †14.11.1991 (Los Angeles...

Falk
 Peter, *16.9.1927 (New York, USA) – †23.6.2011 (Beverly Hills, Kalifornie, USA), vlastním...

Mae
 [Mej], Vanessa, *27.10.1978 (Singapur), vlastním jménem Vanessa Vanakorn Nicholson, britská...


anglické divadlo
Vzniklo ze světských a folklórních divadelních projevů středověku a z latinských liturgických her, jež se ve 14. a 15. století rozvinuly zvláště v cykly mystérií v národním jazyce. Morality (Everyman, 1495) se postupně zesvětšťovaly, interludia a frašky jsou již projevem světského divadla. Hrálo se zprvu v kostelích, pak v plenéru a v interiérech na královském dvoře, v domech šlechticů a hospodách. Rozvoj profesionálního divadla nastal v polovině l6. století. První stálé divadlo The Theatre v Londýně zbudoval 1576 J. Burbage, další vznikala rychle za sebou; byly to dřevěné budovy okrouhlého tvaru, bez střechy, s pódiovým jevištěm obstoupeným ze tří stran diváky. Hrálo se ve dne, ženské role hráli muži nebo chlapci; z herců vynikl R. Burbage. Rozvoj divadla provázel rozmach alžbětinské dramatiky (Ch. Marlowe, R. Green, T. Kyd), jež vyvrcholila v díle Shakespearově. V uzavřených prostorách privátních divadel působily také chlapecké společnosti. Vedle toho se vyvinulo dvorské divadlo (masque), působící hlavně scénickou výpravou (I. Jones). V dalším vývoji se drama rozvětvilo na měšťanské (T. Dekker) a aristokratické (F. Beaumont, J. Fletcher). 1642 byla veřejná divadelní představení rozhodnutím parlamentu zakázána. Karel II. 1660 zákaz zrušil; otevřena byla dvě divadla, ale divadlo již nenabylo dřívějšího významu. V té době začaly vystupovat i herečky; alžbětinská scéna ustoupila divadlu italského typu. Nový vzestup nastal v 18. století: rozvoj dramatiky (J. Gay, H. Fielding, O. Goldsmith, R. B. Sheridan) byl provázen rozvojem herectví (D. Garrick, E. Kean). Po zrušení monopolu dvou privilegovaných divadel (Drury Lane a Covent Garden) 1843 se rychle množil počet divadel a souborů. Koncem 19. a na začátku 20. století se začaly uplatňovat novátorské tendence v dramatice i inscenačních postupech, zvláště zásluhou malých divadel. Vznikla první divadla se střídavým repertoárem (Birmingham, Liverpool, Manchester). V l. polovině 20. století byly významnými středisky zejména divadla Old Vic a festivalové divadlo ve Stratfordu on Avon (rodiště W. Shakespeara). Z dramatiků vynikli autoři irského původu G. B. Shaw a S. O'Casey, dále T. S. Eliot, W. S. Maugham, J. B. Friestley; mezi režiséry zvláště T. Guthrie, z herců P. Ashcroftová, Ch. Laughton, 3. Gielgud, A. Guinness, L. Olivier. Po 2. světové válce se uplatnili dramatikové P. Ustinov a zvláště generace rozhněvaných mladých mužů J. Osborne, A. Wesker, H. Pinter, jejichž hry uváděl G. Devine v English Stage Company. Předními herci byli dále V. Leighová, J. Neville, P. Scofield. Jako režiséři vynikli J. Littlewoodová, P. Hall, P. Brook a také herec L. Olivier, jenž se 1963 stal ředitelem divadla National Theatre, prvního anglického Národního divadla.


 
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 18.8.2000
Autor:





Fotbalove Dresyfutbalove dresy na predajmaglie calcio onlinebillige fotballdrakterImitazioni orologi italiafussball trikots kaufen
Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2018, OPTIMUS s.r.o.