nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Richard
 Pierre, *16.8.1934 (Valenciennes, Francie), vlastním jménem Pierre – Richard Maurice Charles...

Amos
 Tori, *22.8.1963 (Newton, Severní Karolína), vlastním jménem Myra Ellen Amos, americká zpěvačka. Od...

Rammstein
 Německá hudební skupina založená roku 1993 ve složení Richard Kruspe (kytara), Paul Landers (kytara...

Public Enemy
 Americká hudební hiphopová skupina, jedna z nejstarších a nejvýraznějších hiphopových...

Kundera
 Milan, *1.4.1929 (Brno), francouzský prozaik, dramatik, básník, překladatel a esejista českého...


americký balet
Do 30. let 20. století zůstal převážně pod vlivem imigrovaných evropských umělců a hostujících evropských baletních skupin. V první čtvrtině 20. století silný vliv zvlášť ruského baletu (Ďagilevův soubor, A. P. Pavlovová). Současně se od začátku století utvářel nový taneční směr (který probojovávala zejména I. Duncanová), usilující o odkrytí nových výrazových možností pohybu nezávislých na klasické technice baletu. Z podobných podnětů vycházela od roku 1915 i baletní škola R. Saint-DenisovéT. Shawna. Žáci této školy (M. Grahamová, D. Humphreyová, Ch. Weidman) se později stali nejvýznamnějšími představiteli moderního amen tance. – Národní baletní umění se formovalo ve 30. letech 20. století; význ. podíl na jeho rozvoji měli evropští tanečníci a choreografové působící v USA (A. R. Bolm, M. M. Mordkin; M. M. Fokin, A. Tudor). V roce 1934 otevřel G. Balanchine v New Yorku baletní školu The School of American Ballet a na jejím základě v roce 1935 založil soubor American Ballet (v dalších letech existoval pod různými názvy: od roku 1941 po spojení s Ballet Caravan jako American Ballet Caravan, v roce 1946 obnoven jako Ballet Society, od roku 1948 New York City Ballet). V roce 1938 byl napsán první americký balet (Billy the Kid; hudba A. Copland, libreto L. Kristem). Vznikly další taneční kolektivy: Ballets russes de Monte Carlo (do roku 1963) a v roce 1939 z iniciativy L. Chaseové Baliet Theatre (od 1957 pod názvem American Ballet Theatre), jenž patří vedle New York City Ballet k předním současným souborům. Prudký rozvoj tanečního umění nastal v USA po 2. světové válce. Výrazná je zvlášť tendence k syntéze všech dosavadních tanečních projevů; vedle G. Balanchina je významným představitelem tohoto směru J. Robbins. K experimentujícím souborům, jež se inspirují též moderními výtvarnými směry, džezovou i rockovou hudbou, černošským folklórem, pokusy o kinetické divadlo zvuku, pohybu a světla, patří například soubory R. Joffreyho (*1930), Nikolaise (*1912), A. Aileyho (*1931), M. Cunninghama, P. Taylora (*1930). Jejich úsilím najít nové formy pohybového výrazu se taneční umění v USA řadí k progresívním scénickým druhům s velkým společenským ohlasem.


 

Odkazující hesla: Balanchine
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 31.7.2006
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2016, OPTIMUS s.r.o.