nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Mercury
 Freddie, *5.9.1946 (Zanzibar) – †24.11.1991, vlastním jménem Farookh Bulsara, britský zpěvák...

Lety mimo
 Česká hudební skupina založená roku 1990 několika spolužáky z Umělecko průmyslové školy v ...

Gulo čar
 [Romsky sladká tráva], česká brněnská hudební skupina založená roku 1997 po rozpadu kapely Synergy...

Gollová
 Nataša, *27.2.1912 (Brno, tehdejší Rakousko-Uhersko) – †29.10.1988 (Praha, Československo...

Mendes
 Sam, *1.8.1965 (Reading, Berkshire, Velká Británie), vlastním jménem Samuel Alexander Mendes...


americký balet
Do 30. let 20. století zůstal převážně pod vlivem imigrovaných evropských umělců a hostujících evropských baletních skupin. V první čtvrtině 20. století silný vliv zvlášť ruského baletu (Ďagilevův soubor, A. P. Pavlovová). Současně se od začátku století utvářel nový taneční směr (který probojovávala zejména I. Duncanová), usilující o odkrytí nových výrazových možností pohybu nezávislých na klasické technice baletu. Z podobných podnětů vycházela od roku 1915 i baletní škola R. Saint-DenisovéT. Shawna. Žáci této školy (M. Grahamová, D. Humphreyová, Ch. Weidman) se později stali nejvýznamnějšími představiteli moderního amen tance. – Národní baletní umění se formovalo ve 30. letech 20. století; význ. podíl na jeho rozvoji měli evropští tanečníci a choreografové působící v USA (A. R. Bolm, M. M. Mordkin; M. M. Fokin, A. Tudor). V roce 1934 otevřel G. Balanchine v New Yorku baletní školu The School of American Ballet a na jejím základě v roce 1935 založil soubor American Ballet (v dalších letech existoval pod různými názvy: od roku 1941 po spojení s Ballet Caravan jako American Ballet Caravan, v roce 1946 obnoven jako Ballet Society, od roku 1948 New York City Ballet). V roce 1938 byl napsán první americký balet (Billy the Kid; hudba A. Copland, libreto L. Kristem). Vznikly další taneční kolektivy: Ballets russes de Monte Carlo (do roku 1963) a v roce 1939 z iniciativy L. Chaseové Baliet Theatre (od 1957 pod názvem American Ballet Theatre), jenž patří vedle New York City Ballet k předním současným souborům. Prudký rozvoj tanečního umění nastal v USA po 2. světové válce. Výrazná je zvlášť tendence k syntéze všech dosavadních tanečních projevů; vedle G. Balanchina je významným představitelem tohoto směru J. Robbins. K experimentujícím souborům, jež se inspirují též moderními výtvarnými směry, džezovou i rockovou hudbou, černošským folklórem, pokusy o kinetické divadlo zvuku, pohybu a světla, patří například soubory R. Joffreyho (*1930), Nikolaise (*1912), A. Aileyho (*1931), M. Cunninghama, P. Taylora (*1930). Jejich úsilím najít nové formy pohybového výrazu se taneční umění v USA řadí k progresívním scénickým druhům s velkým společenským ohlasem.


 

Odkazující hesla: Balanchine
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 31.7.2006
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2016, OPTIMUS s.r.o.