americké divadlo



Profesionální americké divadlo vzniklo přenesením a nápodobou evropského měšťanského divadla. Od poloviny 18. století zde působily evropské (hlavně anglické) kočovné společnosti. V 2. polovině 18. století byl zřízen soubor The American Company, který uváděl první původní hry. 1766 byla napsána hra o indiánském náčelníku Ponteach or the Savages of America (Ponteach aneb Američtí divoši). V bojích za nezávislost 1775–83 vznikaly i vlastenecké kusy. Zájezdy anglických herců podnítily rozvoj divadla, zvláště melodramatických lidových her, burlesek, minstrel-shows a tzv. shows všeho druhu, tj. velkých podívaných s dobrodružným dějem a dojímavými situacemi, mezi nimiž nejúspěšnější byla dramatizace románu H. Stoweové Chaloupka strýčka Toma (1853). Předním hercem 19. století byl E. Forrest. Rozmach původní dramatiky začal debutem E. O'Neilla (1916), tvůrce moderního amerického dramatu. V meziválečném období vynikli dramatikové C. Odets, R. Sherwood, M. Anderson, L. Hellmanová. Centrem divadelního života se stal New York (Broadway). Systém amerického divadelnictví se opírá o komerční základnu; v divadlech nepracují stálé soubory, herci jsou angažováni na určitou hru, jež se uvádí tak dlouho, pokud má publikum. Proti tomuto komerčnímu pojetí, ovlivňujícímu negativně divadelní tvorbu, vznikla ve 20. letech reakce vytvářením divadel se stálými soubory a umělecky hodnotným repertoárem (Group Theatre, Theatre Guild, Theatre Union). 1935 bylo zřízeno státem subvencované Federal-Theatre, komplex divadelních souborů hrajících po celé zemi v nejrůznějších prostředích; působilo do 1939. Po 2. světové válce bylo významným činem založení hereckého učiliště Actor's Studio v New Yorku (H. Clurman, E. Kazan, L. Strasberg). Předními dramatiky poválečného období byli A. Miller, T. Williams, W. Saroyan, T. Wilder, W. M. Inge. O nové cesty usilují scény „off Broadway“ a „off-off- Broadway“ a levicové soubory Bread and Puppet T'heatre, La Mama Theatre, Living Theatre, působící v nekonvenčních prostředích. Černošské divadlo La Fayette Theatre pracuje v newyorském Harlemu. Ze současných dramatiků vynikl například E. Albee. Originálním příspěvkem amerického divadla k světovému divadelnictví je žánr hudebního divadla – muzikál, vytvářející v dramatickém tvaru syntézu hudebního, slovního, hereckého a tanečního výrazu (R. Rodgers, L. Bernstein). Moderním kulturním střediskem se stalo Lincoln Center for the Performing Arts v New Yorku, v jehož pěti budovách působí tři divadla: činohra, balet a Metropolitní opera.

Datum vytvoření: 14. 3. 2000
Datum aktualizace: 18. 8. 2000
Autor: -red-

Reklama: