nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Rodriguez
 Robert, *20.6.1968 (San Antonio, Texas, USA), vlastním jménem Robert Anthony Rodriguez, americký...

Blanchett
 Cate, *14.5.1969 (Clayton, Melbourne, Austrálie), vlastním jménem Catherine Elise Blanchett...

Vorel
 Tomáš, *2.6.1957 (Praha), český filmový a televizní režisér, scenárista, producent a herec...

Zellweger
 Renée, *25.4.1969 (Houston, Texas,USA), vlastním jménem Renée Kathleen Zellweger, americká filmová...

Milcová
 Pavla, česká písničkářka, textařka a skladatelka. V mládí hrála na basovou kytaru se...


americká kinematografie
První veřejné filmové představení na americkém kontinentě bylo roku 1896 v New Yorku. Promítací aparaturu Kinetoscop sestrojil T. A. Edison. Vznikly filmové ateliéry v Chicagu, na Floridě, ve Filadelfii a v Kalifornii, roku 1907 v neznámém předměstí Los Angeles zvaném Hollywood. Nastupují vynikající režiséři: J. Griffith, průkopník americké filmové režie, C. B. De Mille a jiní, herci: M. Pickfordová, Tom Mix, L. Gishová aj. Režisér M. Sennett se stal zakladatelem americké filmové grotesky a seskupil kolem sebe řadu komiků, mimojiné Ch. Chaplina. Po roce 1916 v Hollywoodu vznikají nové filmové společnosti: Famous Players-Lasky (později Paramount), Fox, Universal, Warner Brothers, Metro (později Metro-Goldwyn-Mayer), United Artists a First National. Po první světové válce došlo k jejich propojení s kapitálem Wall Streetu. Americká kinematografie se proměnila ve velkoprůmysl, ale projevovalo se i umění významných tvůrců a interpretů (E. von Stroheim, K. Vidor, J. Ford). Ve 20. letech nejvýraznějšími žánry byla groteska a western, nastalo nejplodnější tvůrčí období Chaplinovo (Kid, Zlaté opojení), Keatonovo, Lloydovo, Laurela a Hardyho aj. Na rozhraní 20. a 30. let se mění charakter americké kinematografie, vrcholí kult filmových hvězd (P. Negri, G. Garbo, M. Dietrichová). Ve 30. letech byly točeny realistické filmy s gangsterskou tematikou (Malý Caesar, Zjizvená tvář), sociálně kritické filmy (F. Lang: Byl jsem lynčován), životopisné filmy (W. Dieterle: Pasteur, Zola), komedie (E. Lubitsch), hudební taneční filmy aj. 40. léta byla ve znamení několika režisérů: O. Welles, W. Wyler a jiní, roku 1947 v New Yorku založil E. KazanL. Strasberg hereckou školu Actor's Studio, kterou prošli významní pováleční herci (M. Brando, J. Dean, P. Newman). I v režii nastoupila generace padesátých let: M. Ray, R. Brooks, J. Losey, S. Kubrick, S. Lumet, S. Kramer aj. V 50. a 60. letech ztrácí americká kinematografie své monopolní postavení. Sílí potřeba umělecké konfrontace s Evropou, což vede ke zkvalitnění určité části produkce. Konec 60. let a 70. léta v hollywoodské kinematografii charakterizuje rozvoj aktivity nezávislých produkcí, který se pozitivně odrazil v nástupu nové generace tvůrců. Její hlavní představitelé F. Coppola, R. Altman, P. Bogdanovich, W. Friedkin a další se vyznačují vesměs kritickým postojem k americké společnosti, přispěli do značné míry k zvýšení umění i myšlenkových kvalit špičkové americké produkce a k rozšíření jejích tematických okruhů.
Následné období filmové historie obsahuje významné etapy, jako například rozvoj sci-fi, katastrofické filmy, antické náměty, masová produkce a kultovní osobnosti, trikové filmy, postmoderní film a mnohé další.


 
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 18.10.2006
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2016, OPTIMUS s.r.o.