nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Kinski
 Klaus, *18.10.1926 (Sopoty, Polsko) – †23.11.1991 (Lagunitas, Kalifornie, USA), vlastním...

Zapasiewicz
 Zbigniew, *13.9.1934 (Varšava, Polsko) – †14.7.2009 (Varšava, Polsko), vlastním jménem...

Tříska
 Jan, * 4.11.1936 (Praha, Československo), český divadelní a filmový herec. Herectví se věnoval...

Marshall
 Rob, *17.10.1960 (Madison, Wisconsin, USA), vlastním jménem Robert Marshall, americký filmový...

Malkovich
 [Malkovič], John, *9.12.1953 (Benton, Illinois, USA), americký filmový a divadelní herec...


duše
Filozofie, pojem vyjadřující historicky proměnlivé názory na psychiku, na vnitřní svět člověka; v náboženství a idealistické filozofie pojem specifické nehmotné substance, nezávislé na těle. Původ představ o duši třeba hledat v animistickém myšlení, předpokládajícím zvláštní sílu, jež sídlí v tělech lidí a živočichů (někdy též rostlin) a opouští je ve spánku nebo v případě smrti. S tím souvisí i učení o metempsychóze (stěhování duší) v indickém náboženství a filozofii, v koncepcích orfismu, pythagoreismu a dalších. V indické filozofii se učení o duši rozvinulo v podobě představ o átmanu, který znamenal subjektivně individuální princip, zatímco buddhismus vystupoval s teorií o neexistenci duše, kterou rozpouštěl v proudu psychofyzických prvků bytí, dharmě. Raně starořecká přírodní filozofie byla prodchnuta hylozoismem, tj. vírou ve všeobecnou oduševnělost vesmíru. U Aristotela byla duše chápána jako aktitvní účelový princip, jako "forma" nebo "entelechie " živého těla, od něhož byla neodlučitelná. V křesťanském středověku a též ve filozofii islámu je duše člověka považována za duchovní princip stvořený bohem a zároveň za něco Osobního, neopakovatelného,jedinečného; naproti tomu v panteistickém averroismu vystupuje duše jen jako individuální projev jediné duchovní substance (tzv. monopsychismus). V novověké filozofii se pokládá duše pouze za synonymum vnitřního světa člověka, jeho vědomí a sebevědomí. Dualistická metafyzika R. Descarta postavila proti substanci tělesné substanci duševní a problém jejich vzájemného vztahu se pak řešil v rámci tzv. psychofyzického problému. I. Kant zařadil pojem d, mezi transcendentální ideje, jež přesahují hranice zkušenosti a současně podmiňují možnost lidského poznání.


 

Odkazující hesla: vis vitalis
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 31.7.2006
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2017, OPTIMUS s.r.o.