dětský výtvarný projev



Kromě pohybových, mluvních a hudebních (zvukových) projevů přirozené vyjádřeni vztahu dítěte k vnímané skutečnosti (světu), realizované výtvarnými prostředky (kresba, malba, plastika) v tvořivém procesu. V předškolním věku součást hry, pro níž je typické autistické zobrazování prožívaného, ustupující ve školním věku realitě viděného. V předpubertálním období (8 – 11 let) je spontaneita dětského výtvarného projevu potlačována v závislosti na rozvoji racionálního myšlení a změnách v hodnotovém systému dítěte. Na subjektivním vývoji dětského výtvarného projevu lze sledovat jednotlivé fáze vývoje psychických funkcí (ontogeneze lidské psychiky). V dětské psychopatologii a psychiatrii je dětský výtvarný projev důležitou diagnostickou pomůckou (dětské encefalopatie, oligofrenie, poruchy senzomotorické koordinace). Poněvadž dětský výtvarný projev nevzniká v závislosti na psychických bariérách daných společenskými normami, je etiologicky a formálně blízký výtvarným projevům některých psychiatrických pacientů (schizofrenie) či intoxikovaných osob (halucinogeny).

Datum vytvoření: 14. 3. 2000
Datum aktualizace: 13. 9. 2006
Autor: -red-

Reklama: