nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

David
 Michal, *14.7.1960 (Praha), vlastním jménem Vladimír Štancl, český zpěvák a skladatel. V ...

Kundera
 Milan, *1.4.1929 (Brno), francouzský prozaik, dramatik, básník, překladatel a esejista českého...

Vejdělek
 Jiří, *11.5.1972 (Šluknov, Česká republika), český filmový režisér a scenárista. Vystudoval...

Burton
 Tim, *25.8.1958 (Burbank, Kalifornie, USA), americký filmový režisér a producent. Už jako dítě...

Jolie
 [Džoli], Angelina, *4.6.1975 (Los Angeles, USA), vlastním jménem Angelina Jolie Voight, americká...


akord
[Latina], hudební terminologie, souzvuk tří nebo více tónů různých výškových kvalit, uspořádaný podle určitého systému. Akordy se tridí podle různých hledisek: dle počtu tónů (trojzvuky, čtyřzvuky, pětizvuky a vícezvuky), podle stavby (akordy složené z tercií nebo z kvart), podle zvukového působení (konsonance a disonance), dále též na tvary základní a jejich obraty.
Nejběžnější jsou akordy sestavené z tercií. Ty mohou být buď doškálné čili diatonické (vznikají z materiálu diatonických stupnic), nebo alterované čili nediatonické (vznikají alterováním některých součástí doškálných akordů).
Nejjednodušším akordem je kvintakord, složený ze dvou tercií. Rozeznávají se 4 druhy doškálných kvintakordů: 1. durový (zvaný též tvrdý nebo velký), v rozsahu čisté kvinty se spodní tercií velkou a vrchní tercií malou (c-e-g), pak 2. mollový (zvaný též měkký nebo malý), v témž rozsahu s opačnými intervalovými poměry (c-es-g), dále 3. zmenšený, složený ze dvou malých tercií v rozsahu zmenšené kvinty (c-es-ges) a 4. zvětšený, složený ze dvou velkých tercií v rozsahu zvětšené kvinty (c-e-gis). Základní (původní) tvary kvintakordu mají v basu vždy základní tón. Přeložením základního tónu o oktávu výš vznikají obraty. Z kvintakordu lze utvořit dva obraty: sextakord a kvartsextakord. Doplní-li se doškálný kvintakord další tercií nad kvintou, vznikne doškálný čtyřzvuk – septakord. Rozeznává se sedm druhů septakordů, jejichž názvy vyplývají z jakosti kvintakordů a jejich septim:
1. tvrdě velký (c-e-g-h),
2. tvrdě malý, který se v dominantní funkci (na V. stupni durové nebo mollové tóniny) nazývá dominantní (c-e-g-b),
3. měkce velký (c-es-g-h),
4. měkce malý (c-es-g-bé),
5. zmenšeně malý (c-es-ges-bé),
6. zmenšeně zmenšený, nazývaný většinou jen zmenšený (c-es-ges-heses),
7. zvětšeně velký (c-e-gis-h).
Ze septakordu lze utvořit tři obraty: kvintsextakord, terckvartakord a sekundakord. Septakord doplněný další tercií (tj. pětizvuk) se nazývá nónovým akordem. Přidá-li se k pětizvuku další tercie, vznikne šestizvuk (undecimový akord) a sedmizvuk (tercdecimový akord). Stejně jako diatonika má čtyři kvintakordy doškálné, má chromatika čtyři kvintakordy alterované:
1. dvojzmenšený (c-eses-ges),
2. trojzmenšený (c-eses-geses),
3. tvrdě zmenšený (c-e-ges),
4. měkce dvojzmenšený (c-es-geses).
Doplněním dalších tercii vznikají alterované septakordy a alterované nónové akordy.
Akordy byly v instrumentální hudbě 17. století značeny tzv. číslovaným (generálním) basem. Jiným způsobem zápisu je systém akordových značek, užívaný v džezové a moderní populární hudbě.


 

Odkazující hesla: a, alterace, boogie-woogie, harmonie, hudební teorie, průtah, sextakord
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 16.3.2001
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2016, OPTIMUS s.r.o.