nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Adams
 [Edems], Douglas Noel, *11.3.1952 (Cambridge) – †11.5.2001 (Santa Barbara, California...

Kusturica
 Emir, *24.11.1954 (Sarajevo, bývalá Jugoslávie), bosenský filmový a televizní režisér, hudebník...

Wohnout
 Česká pražská hudební skupina tvořená bratry Janem a Matějem Homolovými (oba kytara a zpěv...

Baránek
 Tomáš, *1972, český básník, spisovatel a textař, publicista a grafik. Absolvoval...

Akin
 Fatih, *25.8.1973 (Hamburk, Německo), německý filmový režisér, scenárista, producent a herec...


církevní hra
Základní forma středověkého dramatu. Vznikla původně na církevní půdě v rámci náboženských obřadů liturgického charakteru. Jako zcela nový dramatický žánr se zrodila nejdříve ve Španělsku (auto), kde duchovenstvo využilo oblíbené lidové zábavy s divadelními prvky, vtisklo jim dějový obsah příběhů ze Starého a Nového zákona a zařadilo je do církevních ceremonií. Ve Francii začala církev vkládat předvádění biblických příběhů přímo do bohoslužby. Zhruba od 12. století pronikal i do těchto výjevů postupně světský živel a s nimi také národní jazyk a verš. Vlivem laického živlu však liturgické hry ztrácely na obřadnosti a musely být vykázány z kostela na náměstí. Další vývoj církevních her probíhal na veřejných městských prostranstvích, kde se zvláště z velikonočních her vyvinul rozsáhlý divadelní útvar zvaný mystérium (předváděl zdramatizované příběhy ze života Kristova). Ve 14. století moralita zachycovala zápas alegorických postav ctnosti a hříchů o duši člověka. Středověké drama, v němž církevní hra zaujímala dominantní postavení, začalo odumírat s nástupem renesance. V 17. století církevní hra přežívala ještě v barokním divadle jezuitském, kde se stala znovu nástrojem náboženské propagandy.


 
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 10.10.2000
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2018, OPTIMUS s.r.o.