nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Neřež
 Česká hudební skupina, kterou roku 1998 založili dva zakládající členové skupiny Nerez Vít Sázavsky...

Dillon
 Matt, *18.2.1964 (New Rochelle, stát New York, USA), vlastním jménem Matthew Raymond Dillon...

Morissette
 Alanis Nadine, *1.6.1974 (Ottawa), kanadská písničkářka. V deseti letech vystupovala v ...

Safri Duo
 Dánská hudební skupina vzniklá roku 1988. Tvoří ji Uffe Savery a Morten Friis, spolužáci z ...

Scorsese
 [Skorsísi], Martin, *17.11.1942 (Flushing, Long Island, New York, USA), americký filmový režisér...


BMW
Německý koncern, oficiální název Bayerische Motoren Werke AG [bajeriše], se sídlem v Mnichově. Vyrábí osobní automobily a motocykly. Zakladatel firmy Karl Rapp vyráběl původně bicykly, v roce 1913 zavedl výrobu vlastních leteckých motorů pod značkou Rapp-Motorenwerke. Název se následně v roce 1917 změnil na Bayerische Motoren Werke GmbH a v roce 1922 se firma spojila s leteckou továrnou Bayerische Flugzeugwerke AG. V roce 1918 se stala firma BMW akciovou společností. Versaillská smlouva po 1. světové válce zakázala výrobu letadel v Německu, výroba leteckých motorů u BMW byla tedy přerušena a produkce se zaměřila na dodávky pro železnici a výrobu motocyklů. V polovině 30. let se už s leteckými motory BMW opět létalo a bylo s nimi dosaženo 87 světových rekordů v letectví. V roce 1941 byla zahájena výroba leteckého motoru typu 801. Do roku 1945 bylo vyrobeno kolem 30000 těchto motorů. V roce 1941 byla zahájena výroba motocyklu R57 pro Wehrmacht. Jeho konstrukce vynikala velmi snadným přístupem k motoru při opravách. Výroba motocyklů BMW byla z válečných důvodů přesunuta do Eisenachu a výroba automobilů zastavena. Do té doby bylo od roku 1929 vyrobeno 81228 kusů BMW. V roce 1943 BMW vyvinula a zavedla do výroby jeden z prvních sériově vyráběných tryskových leteckých motorů na světě – 109–003, který byl určen pro první proudový stíhací letoun Me-262 Schwalbe. V roce 1944 se BMW podílela ve svých továrnách Basdorf a Zühlsdorf na testování raket pro válečné účely. Po 2. světové válce byla vítěznými mocnostmi zakázána ve firmě výroba na další tři roky. Prvním poválečným výrobkem byl jednoválcový motocykl BMW R 24. V roce 1950 byl do výroby zaveden první motocykl s motorem s protiběžnými válci (boxer) – BMW R 51/2. Šestiválcový automobil 501, nazývaný "Barokní anděl" byl představen na autosalónu ve Frankfurtu. Za tři roky 1950–1952 vzrostla roční produkce motocyklů z 10000 na 30000 kusů. V roce 1961 byl uveden první rodinný sportovní sedan, BMW 1500, o tři roky později se na závodních okruzích objevil velmi úspěšný model BMW 1800i. V roce 1965 definitivně skončila výroba leteckých motorů v BMW prodejem továrny v Allachu (postavena byla v roce 1955). Od 70. let 20. století se produkce automobilů BMW postupně vyvinula do široké nabídky v číselně odlišených typových řadách: řada 1 (Sports Hatch), 3 (Sedan, Coupé, Convertible a Touring), 5 (Sedan, Touring), 6 (Coupé, Convertible), 7 (Sedan), X3 (Sports Activity Vehicle), X5 (Sports Activity Vehicle), Z4 (Coupé, Roadster) a M (Z4 M Coupé, Z4 M Roadster, M3 Coupé, M3 Convertible, M5, M6). Odbyt firmy v tisících kusů automobilů v letech 2001–2005: 905,7 (2001), 1057,3 (2002), 1104,9 (2003), 1208,7 (2004), 1328 (2005). Odbyt motocyklů (rovněž v tisících): 84,7 (2001), 92,6 (2002), 93 (2003), 92,3 (2004), 97,5 (2005).


 
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 31.5.2006
Autor:





Fotbalove Dresyfutbalove dresy na predajmaglie calcio onlinebillige fotballdrakterImitazioni orologi italiafussball trikots kaufen
Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2018, OPTIMUS s.r.o.