nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Redford
 Robert, *18.8.1937 (Santa Monica, Kalifornie), vlastním jménem Charles Robert Redford jr., významný...

Háša
 Pavel, *1.6.1929 (Praha, Československo) – †5.8.2009 (Praha, Česká republika), vlastním jménem...

Vypsaná fiXa
 Česká pardubická hudební skupina vzniklá asi roku 1992 z rozpadající se skupiny K.R.K. Základ...

Dvořák
 Vladimír, *14.5.1925 (Písek) – †28.12.1999 (Praha), český scenárista, konferenciér, dramaturg...

Mandlová
 Adina, *28.1.1910 (Mladá Boleslav, Rakousko-Uhersko) – †16.6.1991 (Příbram, Československo...


oltář fotografie (2)ilustracevideazvukymapyodkazy
[Latinsky altaria], v polyteistických náboženstvích a původně i v judaismu obětiště ve formě otevřeného ohniště pro krvavé a zápalné oběti bohům. V nejstarších dobách vyhrazená část skály nebo velký kámen považovaný za sídlo boha (krvavá oběť), později sestava neotesaných ("živých, lidskou rukou nezraněných") kamenů, vztyčovaná na místech posvěcených zjevením božstva (zápalná oběť). Jiným druhem starověkých oltářů byly oltáře hliněné, napodobující pahorky považované za sídla bohů, oltáře v podobě cihlových konstrukcí (Babylónie) či prostých kamenných sloupů (Palestina).
V křesťanství tvoří oltáře část chrámu představovanou vyvýšeným nebo jinak vymezeným místem, určeným k manifestaci kultovních a náboženských představ. V oltářním interiéru je umístěn vlastní kamenný či dřevěný oltář v podobě stolu (mensa) nebo náhrobku. V raném křesťanství se k bohoslužbám používal jako oltář obyčejný stůl, kamenný oltář se objevuje od 6. století, kdy se začaly sloužit mše na kamenných náhrobcích nad hroby mučedníků. Od karolínské doby obsahuje mensa ostatky světců (oltářní kámen se zapečetěnými relikviemi) a různě utvářené nosné části (stipes). Pravoslavné oltáře mají místo oltářního kamene čtverhranné plátno, v němž jsou zašité relikvie (antimensium). Od 11. století se užíval oltářní nástavec (retábl ), původně nasedající přímo na mensu, v gotice byla mezi mensu a retábl vložena predela. Později se proměňuje část nad mensou, retábl má podobu skříně (archa). Renesance zavádí retábl jako samostatný článek. Od 16. století je na mense umisťován skříňový tabernákl na monstrancihostiíciborium. Baroko oltáře dotváří jako architektonický útvar složený z mensy, antependia, tabernáklu, nástavce a retáblu (ve formě edikuly, rámu). K výzdobě oltáře patří oltářní obraz (socha) patrona oltáře (vedlejší oltář při bočních stěnách nebo lodích kostela).


Svatý Hostýn - bazilika Nanebevzetí Panny Marie - oltář


Křtiny - kostel Jména Panny Marie - oltář


 

Odkazující hesla: Abú Guráb, hirsauská škola, kostel, latinskoamerické výtvarné umění, polyptych, presbytář, prothesis, svatyně, tofet, závěs
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 17.10.2007
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2018, OPTIMUS s.r.o.