nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Lipský
 Oldřich, *4.7.1924 (Pelhřimov) -†19.10.1986 (Praha), významný český filmový režisér a ...

Newell
 Mike, *28.3.1942 (St. Albans, Hertfordshire, Velká Británie), vlastním jménem Michael Cormac Newell...

Paltrow
 [Paltrou], Gwyneth, *28.9.1972 (Los Angeles, USA), vlastním jménem Gwyneth Kate Paltrow, americká...

Bočan
 Hynek, *29.4.1938 (Praha), český filmový a televizní režisér. V roce 1961 absolvoval obor...

Sarandon
 Susan, *4.10.1946 (Queens, New York, USA), vlastním jménem Susan Abigail Tomalin, americká filmová...


neorealismus
(Italsky neorealismo) – umění, směr v italské filmové tvorbě, v literatuře a malířství 40. až 50. let 20. století vzniklý v boji za protifašistické, demokratické umění. V malířství se neorealismus obrátil k realistickým tradicím umění renesance, baroka a předchozího století (Caravaggio, G. Courbet) a navázal na antifašistické náměty předválečného období (postkubismus Picassův). Pod heslem Realismo vystoupila poprvé skupina umělců (R. Guttuso, G. Mucchi, A. Fizzinato, *1910, R. Birolfi, *1906 – †1959) na bienále v Benátkách v roce 1950. Jejich cílem bylo zobrazeni angažované, protiválečné, revoluční a sociální tematiky, pracovního prostředí a později i lyrických námětů (A. Pizzinato). Malby charakterizuje pevná figurální kompozice, výrazná plasticita, jasná prostorovost a barevnost, často stupňovaná k dramatickému a expresívnímu výrazu. K neorealistickému hnutí se hlásili též francouzští umělci (A. Fougeron, B. Taslitzky, *1911) a mexická škola monumentální nástěnné malby, vycházející z tradic lidové grafiky. Směřovala k sociálně angažovaně, realistické tvorbě (představitelé: D. Rivera, J. C. Orozco, R. Tamayo, *1900, D. A. Siqueiros).
V literatuře se neorealismus projevil zejména v próze (E. Vittorini, F. Dovine, V. Pratolini, A. Moravia, C. Pavese, I. Calvino, C. Leví, C. Cassola). Postavy hrdinů ztělesňovali převážně prostí lidé, v nichž neorealisté spatřovali protagonisty dějin (R. Viganová, Anežka jde na smrt), působila i snaha kriticky se vyrovnat s obdobím fašismu (C. Leví, Kristus se zastavil v Eboli), v próze byla líčena přítomnost poválečné Itálie s jejími sociálními problémy. Myšlenkovou a uměleckou stránku neorealistické kinematografie formovaly filmové a teoretické práce S. M. Ejzenštejna, V. I. Pudovkina, tvorba francouských režisérů a to zejména R. Claira, J. RenoiraM. Carného. Pravdivě a kriticky zobrazovala sociální situaci a protestovola proti stávajícímu společenskému pořádku. Realistická metoda byla zdůrazněna reálným exteriérovým prostředím, v němž se filmy natáčely, a účinkováním neherců (naturščiků). Za první neorealistický film je považován Rosselliniho Řím, otevřené město z roku 1945. Dalšími představiteli neorealismu byli scenárista a teoretik C. Zavattini, dále režiséři V. De Sica, G. De Santis, L. Visconti, C. Lizzani, P. Germi, R Castellani, A. Lattuada a další.


 

Odkazující hesla: italská kinematografie, Lattuada, Mucchi, neherec, reál filmový, Trovajoli, Žáry
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 23.8.2018
Autor:



Film: Academy Award, amatérský film, blank, cestopis, Cinecittà, crazy-komedie, časová lupa, Český lev, číslovač, čištění filmu, DEFA, děrování, dokreslovačka, Donatellův David, drapákový mechanismus, druhy filmů, dubl, emulzní číslo, experimentální film, FAMU, filmová hudba, filmová řeč, filmová věda, filmové kluby, filmový materiál, filmový obraz, fotogenický, groteska, Hammer studio, horor, jízda kamery, kameraman, kamerový jeřáb, Kinofa, kopírovací stroj, kvadrienále, lepička filmů, licí číslo, maska putující, mikrokinematografie, mikrosnímání, muzikál, negativ duplikátní, negativ originální, negativ zvuku, neklid obrazu, Orwocolor, Orwochrom, osvětlovací most, ozvučení filmu, part, posun filmu, produkce, přední projekce, roztmívačka, scenárista, stabilizátor kamery, stahovací stůl, star, stereoskopický film, stíračka, strhovací mechanismus, střihový film, subjektivní kamera, širokoúhlý film, školní film, triková kamera, ultrafán, vyvolávací stroj, zadní projekce, zatmívačka, Zlatý glóbus, zpravodajský film, žurnál


Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2019, OPTIMUS s.r.o.