nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Peha
 Slovenská hudební skupina založená roku 1997 v Prešově ve složení Katarína Knechtová (zpěv...

Kazan
 [Kezán], Elia, *7.9.1909 (Cařihrad, Osmanská říše, dnešní Istanbul, Turecko) – †28.9.2003 (New...

Koller
 David, *27.9.1960 (Praha), český zpěvák, bubeník, kytarista, textař, skladatel a producent...

Zeman
 Karel, *3.11.1910 (Ostroměř u Nové Paky) – †5.4.1989 (Praha), český filmový režisér...

Sovák
 Jiří, *27.12.1920 (Praha, Československo) – †6.9.2000 (Praha, Česká republika), vlastním jménem Jiří...


německé divadlo
Začátky vývoje církevního divadla sahají do 10. století. Od 11. století se rozvíjí světské divadlo mimů, žonglérů a spielmanů, v 15. století nastal rozkvět masopustních her, zvaných Fastnachtspiele (vrcholu dosáhly u H. Sachse, hrály se až do 18. století). V 15. století jsou významná představení mystérií v Asfeldu, Luzernu, Frankfurtu nad Mohanem aj., od roku 1633 v Oberammergau, přežívající dodnes. V období renesance vzniklo školské divadlo jezuitů a protestantů. Hrály se hry řeckých a římských dramatiků a jejich dobové imitace, zpočátku latinsky, od poloviny 16. století i německy. Používalo se humanitní (terentiovské) scény, která ovlivňuje další vývoj inscenace. Od konce 16. století hrály v Německu anglické a holandské kočovné divadelní soubory, v 17. století i skupiny italské, které působily na rozvoj činohry i opery. Byly budovány první divadelní budovy s perspektivní scénou (roku 1641 v Ulmu, 1667 v Drážďanech) a první německé divadelní soubory. Na přelomu 17. a 18. století se rozvinuly tragikomedie zvané Haupt-und Staatsaktionen s konvenční postavou Hanswursta. Od 30. let 18. století začala v Lipsku klasicistická reforma divadla (drama J. Ch. Gottscheda, herectví C. Neuberové, J. F. Schönemanna, G. H. Kocha – tzv. lipská škola), která se pokusila o obrození divadla literaturou.
Osvícenská divadelní reforma vyvrcholila v 2. polovině 18. století v hamburském Národním divadle a byla spojená s činností G. E. Lessinga, tvůrce měšťanského dramatu a propagátora děl W. Shakespeara, v herectví s působením K. Ekhofa, K. E. Ackermanna a zvláště F. L. Schrödera (tzv. hamburská škola). V 70. letech 18. století vzniklo hnutí Sturm und Drang (počátky tvorby J. W. Goetha, F. von Schillera, hry F. M. Klingera, J. M. Lenze), v popředí byla činnost mannheimského Národního divadla (W. H. Dalberg, A. W. Iffland – tzv. mannheimská škola) a od 90. let divadla ve Výmaru (tzv. výmarský klasicismus J. W. Goetha a F. von Schillera). Sentimentální měšťanské drama reprezentovali A. Kotzebue, A. W. Iffland a další.
Na začátku 19. století nastoupilo romantické divadlo (tvorba L. Tiecka, bratří Schlegelů, H. von Kleista, G. Büchnera), které bylo ve 40. letech vystřídáno hnutím Mladého Německa (K. Gutzkow, H. Laube) a snahou o poeticko-historické drama (Ch. F. Hebbel). Vznikala první soukromá a městská divadla (roku 1824 v Berlíně, 1839 v Mannheimu). Pro 2. polovinu 19. století je významná reforma dramatu a divadla R. Wagnera, světový ohlas získalo divadlo Meiningenských. Od konce 19. století byl hlavním střediskem divadelního života Berlín: O. Brahm založil roku 1889 naturalistické divadlo Freie Bühne, vznikla dramatická tvorba G. Hauptmanna, následovaly moderní režie M. Reinhardta a před první světovou válkou expresionistické divadlo (W. Hasenclever, C. Sternheim, L. Jessner). Situace po první světové válce vedla ke vzniku politického divadla (E. Piscator) a tvorby B. Brechta. Od nástupu fašismu bylo divadlo pod vlivem nacistické ideologie a většina významných umělců emigrovala (B. Brecht, E. Piscator, M. Reinhardt).
Po druhé světové válce probíhala divadelní činnost odděleně na území NDR a SRN. V západoněmeckém divadle prosazovali H. BöllG. Grass společenskokritické aspekty, rozvíjelo se existenciální a absurdní drama. Od 60. let se rozvíjelo tzv. drama faktu (R. Hochhuth, P. Weiss, H. Kipphardt), v 70. letech nastoupila veristická linie dramatu (F. X. Kroetz, B. Strauss). Východoněmecké divadlo bylo poznamenáno vlivy socialistické ideologie. V roce 1947 vzniklo Komische Oper, B. Brecht založil roku 1949 Berliner Ensemble. Jeho tvorba ovlivnila řadu dramatiků (P. Hacks, H. Müller aj.) a režisérů (M. Wekwerth, B. Besson, W. Langhoff aj.) Od 70. let stál v popředí východoněmeckého divadelního života Deutches Theater a některá regionální divadla. Po roce 1990 se německé divadlo vyvíjí opět jednotně.


 
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 29.5.2008
Autor:





Fotbalove Dresyfutbalove dresy na predajmaglie calcio onlinebillige fotballdrakterImitazioni orologi italiafussball trikots kaufen
Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2018, OPTIMUS s.r.o.