nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Zapasiewicz
 Zbigniew, *13.9.1934 (Varšava, Polsko) – †14.7.2009 (Varšava, Polsko), vlastním jménem...

Neckář
 Václav, *23.10.1943 (Praha), český zpěvák a herec. Pochází z umělecké rodiny, již od mládí...

Moskalyk
 Antonín, *11.11.1930 (Chust, Podkarpatská Rus, dnešní Ukrajina) – †27.1.2006 (Brno), významný...

Spielberg
 Steven, *18.12.1947 (Cincinnati, Ohio, USA), americký filmový režisér, scenárista, producent a ...

Mae
 [Mej], Vanessa, *27.10.1978 (Singapur), vlastním jménem Vanessa Vanakorn Nicholson, britská...


maďarské výtvarné umění
V 10. století bylo těžištěm vývoje zejména umělecké řemeslo, v románském období se centry umělecké produkce staly stavební hutě v Pětikostelí a v Ostřihomi (12.-13. století), v architektuře vyniká skupina bazilik (Ják, Lébény) a stavby cisterciáckých klášterů, v gotice se projevují vztahy k severofrancouzskému, rakouskému a českému umění, jako samostatná oblast se vyvíjelo Sedmihradsko, malířství reprezentují zejména křídlové oltáře z 15.-16.století. Za Matyáše Korvína se Uhry staly střediskem renesančního umění úzce spjatého s italskou tvorbou, koncem 15. a začátkem 16. století byly vybudovány paláce v Budíně a Visegrádu, turecká okupace v 16.-17. století zničila většinu památek na území dnešního Maďarska, barokní malířství se rozvíjelo převážně v cizině, vrcholem je dvorní portrétista Adám Mányoky. V 19. století dal František I. postavit v Budapešti významné veřejné budovy, ovlivněné vídeňskou architekturou (parlament, nová radnice, opera). O nový maďarský sloh usiloval Ö. Lechner (Uměleckoprůmyslové muzeum). Rozvoj novodobého maďarského výtvarného umění je spjat především s romantickou generací, působící v národně osvobozeneckém boji v 1. polovině 19. století. Sochařství usilovalo o výraznost a monumentalitu (A. Strobl, *1856 – †1926, J. Fadrusz, *1838 – †1903), později se projevil vliv A. RodinaC. Meuniera. Zakladatel moderního medailérství byl F. Medgyessy (*1881 – †1958). V malířské tvorbě vycházela z umění M. Munkácse realistická škola v Nágybanyi (K. Ferenczy), zpracovávající též podněty impresionismu, charakteristický byl lyrismus a smysl pro světelné efekty (P. Szinyei Merse *1846 – †1920). Na začátku 20. století prolínaly do maďarského výtvarného umění vlivy moderních uměleckých směrů – secese, fauvismu, kubismuexpresionismu (skupina Osmi, tzv. aktivisté). Po období Maďarské republiky rad řada umělců emigrovala (Rusko, Německo – Bauhaus). V meziválečném období se maďarské výtvarné umění orientovalo na domácí tradici, rozvíjelo expresionismus (hlavně G. Derkovits), navazovalo na konstruktivismussurrealismus (szentendreské malířství, L. Vajda, L. Kassák). Po druhé světové válce se rozvíjí architektura a urbanismus monumentální sochařství (P. Varga, *1923, pomník V. I. Lenina, Moháč), malířství, mozaika a gobelíny (E. Domanovszky, *1907, N. Frenczy, *1890 – †1957), výrazně se uplatňuje grafika (plakát, ilustrace), keramika a prvky tradičního lidového umění.


 
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 19.3.2007
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2017, OPTIMUS s.r.o.