nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Němeček
 Jan, *22.3.1926 (Praha) – †6.7.2004 (Praha), český filmový a televizní kameraman...

Brabec
 F. A., *30.11.1954 (Praha, Československo), vlastním jménem František Antonín Brabec, český filmový...

Hammel
 Pavol, *7.12.1948 (Bratislava), slovenský zpěvák, kytarista a skladatel. V mládí hrál na...

Chinaski
 Česká hudební skupina vzniklá roku 1987 pod názvem Starý Hadry. Jejími zakládajícími členy byli...

Brandauer
 Klaus Maria, *22.6.1944 (Bad Aussee, Štýrsko, Rakousko), vlastním jménem Klaus Georg Steng, rakouský...


Barta
Jiří, *26.11.1948 (Praha, Československo), český režisér animovaných filmů, výtvarník a pedagog. Jeho otec byl vědecký pracovník (chemik) a matka výtvarnice. Po maturitě na gymnáziu vystudoval Ateliér filmové a televizní grafiky na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (1975), kde později působil jako odborný asistent (1979 – 1982). Jeho zájem o animovaný film ho v roce 1982 přivedl do Krátkého filmu Praha – Studia Jiřího Trnky, kde jako výtvarník a režisér natočil v 80. letech své stěžejní filmy, které získaly bezpočet ocenění. Od této doby je také považován za mistra autorské animované tvorby a vedle Jana Švankmajera za nejvýraznější osobnost druhé generace českých animátorů. Jeho filmy se vyznačují výrazným stylem, neobvyklým výtvarným řešením, groteskní nadsázkou, kreativním experimentátorstvím, kombinacemi různých animačních technik s využitím postupů hraného a dokumentárního filmu, precizním zpracováním, fantaskní imaginací, mistrnou zkratkou a metaforičností, jejichž prostřednictvím se vyjadřuje k různým obecně platným problémům současnosti, zejména povrchnímu a konzumnímu přístupu k životu. Bohužel ukončení podpory ze strany státu s příchodem tržního hospodářství znamenalo pro další vývoj českého animovaného filmu větší úder než existence cenzury a byrokratické řízení za časů normalizace. Pro Bartovu vyhraněnou tvůrčí osobnost bylo navíc obtížné přizpůsobit se podmínkám komerční tvorby (mj. není vyznavačem neosobní počítačové animace) a jeho nové projekty ztroskotávaly na nedostatku financí – zejména nákladný celovečerní film Golem, o jehož realizaci usiloval již od roku 1987 a z něhož se podařilo natočit pouze oslňující šestiminutovou pilotní ukázku (1995). Proto se také v 90. letech těžiště jeho práce přesunulo k pedagogické činnosti na VŠUP v Praze, kde byl v roce 2001 jmenován profesorem (v letech 1992 – 2007 byl vedoucím Ateliéru filmové a televizní grafiky). Dlouhé období tvůrčího půstu skončilo v roce 2005, kdy se podílel na krátkometrážním snímku Dopisy z Česka, který původně vznikl pro světovou výstavu Expo 2005 v Aichi. A v roce 2009 mu bylo konečně dopřáno realizovat celovečerní snímek – moderní pohádku Na půdě aneb Kdo má dneska narozeniny? J. Barta se příležitostně věnuje zakázkové výtvarné tvorbě včetně reklamy – např. v roce 1996 vytvořil logo pro stanici MTV a v roce 1998 natočil dvacetiminutový film pro kuvajtské divadelní představení na principu laterny magiky podle cestopisu arabského cestovatele Ibn Battuty. Od roku 2010 vyučuje na Ústavu umění a designu Západočeské univerzity v Plzni. Portrét tohoto významného tvůrce zachycují monografie Petra Zvoníčka s názvem Jiří Barta (1991), krátký dokument z televizního cyklu GEN Jiří Barta pohledem Jána Sebechlebského (1993) a středometrážní dokument Pavla Marka Bezúčelná procházka Jiřího Barty (1999).

Filmografie (scénář nebo spolupráce na něm, výtvarník a režie, není-li uvedeno jinak): protialkoholická agitka Špirituály (1975), jako dětská knížka komponovaná hříčka Hádanky za bonbón (1978), ironická paralela životních stereotypů Diskjockey (1980; Hlavní cena Stříbrný drak na MFKF v Krakově), satira na unifikovanost a odosobněnost našeho života Projekt (1981; Hlavní cena Zlatá holubice na MFDAF v Lipsku 1981), podobenství o osudu lidstva, založené na citacích významných filmových děl, Zaniklý svět rukavic (1982; Velká cena města Oberhausenu ex aequo, Cena FIPRESCI a Cena FICC na Dnech krátkého filmu v Oberhausenu 1983), alegorická oslava věčného koloběhu života v přírodě Balada o zeleném dřevu (1983, + námět), mistrovské středometrážní loutkové podobenství podle temné středověké německé legendy Krysař (1985, výtvarník, režie; mj. Cena za nejlepší režii na MFF v Sao Paulu, Cena FIPRESCI na MFF v San Sebastianu, uvedení na MFF v Cannes), provokativní moralita Věry Chytilové Vlčí bouda (1986, výtvarná spolupráce), hororová moralita o potrestané chamtivosti Poslední lup (1987, výtvarník, režie; Hlavní cena Stříbrný drak na MFKF v Krakově, Cena diváků na MFF v Berlíně), epizoda ze zakázkového československo – amerického krátkého filmu Autoportrét (1988, režie ve spol. s Pavlem Koutským a Janem Švankmajerem), podobenství o konzumním způsobu života, realizované animací figurín z výkladních skříní, Klub odložených (1989; Cena FICC na DKF v Oberhausenu), loutková africká pohádka Tyran a dítě (2002) ze série Animované pohádky z celého světa, epizoda Český rok (scénář a režie) z triptychu Dopisy z Česka (2005), 3D animovaná moralita o narušení rytmu života Domečku, vař! (2007; Cena za nejlepší český animovaný film na AniFestu v Třeboni), celovečerní animovaná rodinná pohádka Na půdě aneb Kdo mádneska narozeniny? (2009).


 
Vytvořeno: 24.10.2008
Aktualizováno: 11.8.2012
Autor:



Narození 26. 11.: Alfons X. Moudrý, Alvarez, Armstrong, Babits, Benoniová, Brendel, Brüning, Castiglione, Čang Kuo-tchao, Čočková, Daneš, Dolinský, Ettel, Frej, Gorter, Hamsík, Hegedušič, Hlaváček, Chvalovský, Ionesco, Jegorov, Jílek, Jirsík, Jurij Dmitrijevič, Jurij Vsevolodovič, Karatkevič, Karel XI., Knappová, Knunjanc, Kopecký, Králík, Labuza, Langerová, Lebeděv, Lier, Lindblad, Lisická, Listopad, Lusk, Málek, Mohr, Mustafin, Nekolný, Papanin, Poradovský, Přikryl, Rumjancev, Saturník, Secomski, Segal, Solař, Šebrle, Širokovová, Šusta, Trančík, Valeš, Varček, Vlasák, Vojtek, Wiener, Wiszowaty, Wurtz, Ziegler


Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2018, OPTIMUS s.r.o.