nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Jennings
 Garth, britský producent a filmový režisér. Spolu s producentem Nickem Goldsmithem je...

Brown
 [Braun], James, *3.5.1933 (Augusta, Georgia) – †25.12.2006, americký černošský zpěvák. Ve...

Scorsese
 [Skorsísi], Martin, *17.11.1942 (Flushing, Long Island, New York, USA), americký filmový režisér...

Vondráčková
 Lucie, *8.3.1980 (Praha), česká herečka a zpěvačka. V mládí navštěvovala základní...

Gondry
 Michel, *8.5.1963 (Versailles, Francie), francouzský filmový režisér, scenárista a tvůrce...


Příhoda
Jiří, *26.4.1966 (Jihlava), český akademický sochař. V letech 1981–1985 studoval na Střední odborné škole výtvarné v Praze a v letech 1990–1996 na AVU v Praze. Vystavuje od roku 1992, samostatně od roku 1993 u nás i v zahraničí. Jiří Příhoda se zabývá grafickým designem a je autorem inovativních instalací skupinových a historických výstav. Od roku 2005 vede ateliér sochařství na pražské AVU. Získal Cenu Jindřicha Chalupeckého za rok 1997.
Jiří Příhoda náleží ke generaci umělců, kteří na českou výtvarnou scénu vstupovali v prvních letech po přelomovém roku 1989. Vytváří prostorové instalace a intervence do architektury, je tvůrcem videoprojekcí, ve kterých postprodukčně pracuje se známými hollywoodskými filmy. Patří k osobnostem se širokým kulturním přehledem a schopností oslovovat mezinárodní publikum. V letech 1992–1997 Jiří Příhoda vytvořil několik monumentálních prostorových instalací, které postupně ztrácely charakter sochařských objektů (23. říjen 1993, 1993–94) a stávaly se z nich emocionálně působivá prostředí inspirovaná filmem či možnostmi modelovat lidské vnímání (Záběr/klapka 02, Potopa, 1995–1996, Světlo na konci tunelu 1996–1997). Samostatnou kapitolu Příhodovy tvorby představují místně specifické instalace, ve kterých reagoval na daný architektonický prostor a využívá jeho nejrůznější vlastnosti. V instalaci 3274,8 metrů krychlových proti sobě postavil exteriér a interiér Libeňské synagogy. Spolu s Brianem Enem vytvořil v roce 1998 zvukovo-prostorovou instalaci Music for Prague v pražské Nové síni, která divákům nabídla lákavý, i když přitom nedosažitelný prostor uprostřed výstavního sálu. Ve stejném roce přemodeloval interiér Galerie Václava Špály podle předem zvolených redukcí jejího půdorysu a vytvořil tak v Čechách ojedinělou konceptuální architekturu.
Od roku 1994 začal Jiří Příhoda pracovat s videoobrazem. Pracuje výhradně s cizími filmovými materiály, které různým způsobem manipuluje a promítá ve specifických, jím připravených prostorových situacích (To je konec / Meziměsto III, 1996). Z Hvězdných válek George Lucase promítal čtvrtinový vertikální pás obrazu – většinou ten, kde se právě nic nedělo – protože to je maximální segment, se kterým může podle autorského zákona volně pracovat (1997–1998). Herzogův film Nosferatu promítal na dvou zrcadlově obrácených projekcích vedle sebe, a to za dodržení upírské logiky, podle které se v projekci, která je zrcadlovým odrazem, upír nemůže objevit a byl proto z filmu digitálně vyretušován.


 

Odkazující hesla: Cena Jindřicha Chalupeckého
Vytvořeno: 21.5.2007
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2018, OPTIMUS s.r.o.