nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Moore
 Michael, *23.4.1954 (Flint, Michigan, USA), vlastním jménem Michael Francis Moore, americký filmař...

Moučka
 Jaroslav, *9.11.1923 (Studená u Dačic, Československo) – †26.12.2009 (Praha, Česká...

Kirschner
 Jana, *29.12.1978 (Martin), slovenská zpěvačka. Od mládí navštěvovala hodiny hry na klavír a ...

4tet
 České vokální kvarteto založené v říjnu roku 2002 z iniciativy Jiřího Korna. Členy...

Craig
 [Krejg], Daniel, *11.11.1968 (Chester, Cheshire, Velká Británie), vlastním jménem Daniel Wroughton...


hudba
Druh umění, odlišující se od ostatních a) materiálem, tj. seskupeními uměle vytvořených zvuků, převážně tzv. tónů (o určité výšce, síle, délce a barvě neboli témbru), b) průběhem v reálném čase a c) obsahem, jehož jádrem jsou vnitřní psychické stavy a reakce člověka na vnější realitu. Podle zvukového materiálu se rozlišuje hudba vokální (pro lidské hlasy) a instrumentální (nástrojová), která se dále dělí na symfonickou, komorní, pro sólové nástroje, popřípadě dechovou a podobně. Podle funkce rozlišujeme hudbu poslechovou (absolutní a programní), dramatickou a užitou, to jest taneční, pochodovou, obřadní a kultovní (liturgickou, církevní). Podle původu je hudba lidová a umělá. Historicky se hudební projevy dělí podle období a slohů, současná historiografie však poukazuje na nepřesnost těchto charakteristik, slučujících do jednoho slohu nebo epochy často osobnosti příliš rozdílné (renesance: G. P. da Palestrina, O. Lasso, baroko: C. Monteverdi, A. Corelli, A. Vivaldi, J. S. Bach, G. F. Händel, klasicismus: J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven, romantismus: F. Schubert, C. M. Weber, F. Mendelssohn-Bartholdy, R. Schumann, F. Chopin, novoromantismus: H. Berlioz, F. Liszt, R. Wagner, J. Brahms, B. Smetana, A. Dvořák, P. I. Čajkovskij, impresionismus: C. Debussy, M. Ravel, V. Novák, J. Suk, expresionismus: A. Schönberg, A. Berg, A. Webern), a hledá proto přesnější charakteristiky i historické zařazení podle společenských a kulturních podmínek. Podle nejnovějších teorií vznikla hudba snad ze zvukových komunikativních signálů paralelně s řečí. V těsném zapojení do života lidské společnosti se vyvinula ve složitý sdělovací a vyjadřovací systém, využívající vztahů zvukového materiálu v časových (rytmických) relacích. Vedle rytmu jsou základními složkami hudby melodie (v jednohlasu – homofonie, vícehlasu – polyfonie) a harmonie. Mimoevropské kultury rozvinuly zvláště jemné odstíny melodické, rytmické a témbrové. Těchto vlastností se zmocňuje i současná hudba evropská a hledá další vyjadřovací možnosti (hudba dodekafonická, seriální, elektronická, konkrétní).


 

Odkazující hesla: Benedetti Michelangeli, italský balet, sedm svobodných umění, tanec
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 28.4.2006
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2019, OPTIMUS s.r.o.