nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Reinl
 [Rajnl], Harald, *9.7.1908 – †9.10.1986, německý filmový režisér rakouského původu. Byl...

Tolkien
 John Ronald Reuel, *3.1.1892 (Bloemfontein) – †2.9.1973 (Bournemouth), anglický spisovatel a...

Ryder
 [Rajdr], Winona, *29.10.1971 (Winona, Minnesota, USA), vlastním jménem Winona Laura Horowitz...

Wood, Jr.
 [Vúd], Edward Davis, *10.10.1924 (Poughkeepsie, New York, USA) – †10.12.1978 (Hollywood...

Willis
 [Vilis], Bruce, *19.3.1955 (Idar-Oberstein, Německo), vlastním jménem Walter Bruce Willis, americký...


most
Konstrukce sloužící k dopravnímu spojení dvou míst oddělených překážkou (řekou, údolím) nebo umožňující dopravu přes komunikaci bez úrovňového křižování. Slouží k dopravě pěší, silniční, železniční, průplavní, potrubní, k převedení kabelů a produktovodů. Části mostu jsou mostovka, nosná konstrukce a mostní podpěry. Podle druhu nosné konstrukce jsou mosty deskové, trámové, rámové, obloukové, visuté a závěsné; podle použitého materiálu mosty betonové (železobetonové), dřevěné, kamenné a ocelové. Zvláštním druhem jsou mosty pohyblivé, jejichž části na splavných tocích lze vztyčovat a sklápět kolem vodorovné osy, otáčet kolem svislé osy nebo zvedat ve vodorovné poloze, aby přes mostní čáru mohla projet nadrozměrná plavidla. Stavějí se také plovoucí mosty pontonové. Pěší dopravě slouží lávky. Mosty provizorní a vojenské, například pontonové, se sestavují z převozných mostních souprav, které se z mostních transportérů přes překážku vyklápějí, nebo se budují mosty dřevěné z místního materiálu. Mosty stavěné nízko nad terénem místo náspů a skládající se z mnoha polí se nazývají estakády. – Říční mosty jsou známé od starověku – pontonové mosty (Asýrie), krátkodobé dřevěné a posléze kamenné (především z římské doby). Od konce 18. století jsou nahrazovány postupně železnými, později železobetonovými konstrukcemi. K nejstarším mostům v České republice patří most v Písku (z pol. 13. století) a Karlův most v Praze (budovaný v letech1357–1391). Viz také kamenný most. Největší ocelový obloukový most v České republice je most ve Žďákově přes Vltavu z roku 1967 o rozpětí 330 m; dále obloukové betonové mosty v Podolsku přes Vltavu z 1942 o rozpětí 150 m a v Senohrabech přes Šmejkalku na dálnici D1 z roku 1948, 120 m, dvoupatrový železobetonový most z roku 1973 v Praze o délce 485 m přes Nuselské údolí, v jehož horním patře je vedena dálnice D1 Praha-Brno a ve spodním patře trasa C metra.


 

Odkazující hesla: stavební konstrukce, španělské výtvarné umění, zavěšený most
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 13.7.2006
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2019, OPTIMUS s.r.o.